FF:UZPHK2103 Didaktika fil. a ZSV/ON I - Informace o předmětu
UZPHK2103 Didaktika filozofie a ZSV/ON I
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 10 hodin konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející), Hana Holmanová (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 7. 11. 15:50–17:25 J31, Pá 5. 12. 15:50–17:25 J31, Pá 16. 1. 15:50–16:35 J22
- Předpoklady
- DPS004 Psychologie pro učitele
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cíl: Navázat na poznatky z kursů psychologie výchovy a obecné didaktiky; aplikovat poznatky na vzdělávací a výchovné působení předmětu ZSV/ON; pochopit specifika předmětu ZSV/ON pro osvojení postojů sebevědomého demokratického občana.
- Osnova
- Témata:
- 1. Úloha ZSV/ON; postavení předmětu mezi ostatními všeobecně vzdělávacími předměty ve střední škole.
- 2. Obsahové pojetí ZSV/ON: podíl jednotlivých dílčích disciplin - hranice a kontinuita.
- 3. Koncepce ZSV v gymnáziu a ON ve středních odborných školách. Učební plány a učební osnovy.
- 4. Specifické požadavky kladené na učitele ZSV/ON.
- 5. Kognitivní a afektivní výukové cíle ZSV/ON.
- 6. Efektivní metody výuky ZSV/ON.
- 7. Výukové formy uplatňované ve standardních (povinných) hodinách ZSV/ON.
- 8. Zvláštnosti vzdělávací diagnostiky a klasifikace v ZSV/ON.
- Literatura
- Literatura zadávána ve výuce.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- zkouška
- Informace učitele
- Literatura:
* Horká, H. - Hrdličková, A.: Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno 2000 *
Kalhous, Z. - Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 *
Kašová, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Iuventa, Kroměříž 1995 *
Maňák, J.: Nárys didaktiky. MU, Brno 1997 *
Mareš, J. Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. MU, Brno 1995 *
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 *
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 1997 *
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 *
Vyskočilová, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. SPN, Praha 1991
PEDAGOGICKÉ PRAXE - instrukce: http://www.phil.muni.cz/wkfi/home/Downloads/studentske-praxe/postup-pri-vyrizovani-odborne-praxe - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/UZPHK2103