FF:VH_793 Četba textů - Informace o předmětu
VH_793 Četba textů z novější anglosaské muzikologie
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:10–15:45 N43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz seminárního charakteru je zaměřený na společné kritické čtení, rozbor a diskusi zásadních anglicky psaných muzikologických textů posledních zhruba třiceti let. Studenti si prostřednictvím něj osvojují různé typy výzkumu a psaní v oblasti hudební analýzy, historie a hudebního kriticismu, a to na základě přečtené literatury a následné diskuse (viz tematické okruhy níže). Kurz poskytuje studentům rychlé a prakticky změřené seznámení se s oborem v několika jeho dominantních současných podobách, především však rozvíjí jejich jazykové schopnosti se zaměřením na muzikologický pojmový aparát, seznamuje je s děním v oboru a pomáhá jim orientovat se v často značně složité teoretické problematice anglosaské muzikologie, jež v posledních letech v oborovém diskurzu stále více nabývá na významu. V průběhu semestru studenti zároveň po jednotlivých kapitolách přečtou, prodiskutují a pochopí knihu Josepha Kermana Musicology a sborník Rethinking Music, dvě díla, jež ustanovila paradigma anglosaské muzikologie posledních třiceti, respektive deseti let.
- Osnova
- Relational musicology (Cook)
- Topic analysis (Monelle)
- Hudební sémiotika (Agawu)
- Spory o New musicology (Kerman; Agawu)
- Dějiny hudební recepce (De Nora)
- Narativita v hudbě (Newcombe)
- New history (Burke)
- Metodologie výzkumu filmové hudby (Brown)
- Literatura
- povinná literatura
- KERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.
- EVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.
- doporučená literatura
- KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.
- De NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.
- NEWCOMBE, Anthony: Schumann and Late Eighteenth Century Narrative Strategies. Nineteenth-Century Music 1987, roč. 11, č. 2, s. 164–174.
- FISH, Stanley: Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press, 1980.
- BEARD, David – GLOAG, Kenneth: Musicology: The Key Concepts. New York: Routledge, 2005.
- AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back In Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.
- FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford handbook of the new cultural history of music. Oxford: Oxford University Press, 2011.
- COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.
- CLAYTON, Martin – HERBERT, Trevor – MIDDLETON, Richard: The cultural study of music: a critical introduction. New York: Routledge, 2003.
- AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.
- SHEPHERD, John – WICKE, Peter: Music and cultural theory. Cambridge: Polity Press, 1997.
- BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.
- MONELLE, Raymond: The musical topic: hunt, military, and pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
- BROWN, Royal S.: Overtones and undertones: reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994.
- KRIMS, Adam (ed.): Music/Ideology: Resisting the Aesthetic. Amsterdam: Gordon and Breach, 1998.
- BURKE, Peter: New Perspectives on Historical Writing. Cambridge: Polity, 2001.
- EVERIST, Mark – AYREY, Craig (edd.): Analytical Strategies and Musical Interpretation: Essays on Nineteenth- and Twentieth-Century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
- Výukové metody
- Společné čtení textů, diskuse.
- Metody hodnocení
- Povinná 80% docházka; aktivní účast v diskusích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/VH_793