IMK03 Umění nových médií: umění a technika I

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 9. 15:50–17:25 N21, Pá 21. 10. 15:50–17:25 N21, Pá 25. 11. 15:50–17:25 N21, Pá 9. 12. 15:50–17:25 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro další vývoj.
Osnova
  • Co je umění nových médií: definice, časové vymezení a rozdíly mezi pojmy.
  • Co jsou „nová média“: genealogie: výpočetní aparáty + technické obrazy.
  • Moderní umění: fotografie jako katalyzátor změny: P. Weibel, W. Benjamin.
  • Remediace: od fotografie k digitálnímu obrazu: Bolter a Grusin, Benjaminiana.
  • Avantgardní film jako předchůdce mediálního umění: L. Manovich: D. Vertov, koláž, montáž.
  • Předchůdci mediálního umění: Umělecké manifesty, utopie: futurismus, konstruktivismus, abstrakce, Bauhaus, M. Duchamp.
  • Formování tří strategií mediálního umění.
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Remediation: understanding new media. Kapitola: Digital Photography. Cambridge Mass.: MIT Press, 2000, s. 105 – 112.
  • MÍČOVÁ, Pavlína: Video. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=120
  • BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, s. 69 – 93.
  • REENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009.
  • PAUL, Christiane: Digital art. Kapitola: Introduction: A short history of technology and art; The presentation, collection, and preservation of digital art, Thames&Hudson, 2003, s. 8 – 23.
  • Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti. FF MU, 2010. Dostupné on-line: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/literatura.html
  • MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48.
  • KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67.
  • GREENBERG, Clement: Collage. Art News, September, 1958. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/collage.html
  • FOSTER, H.; KRAUSS, R.; BOIS, Y. A.; BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900. Praha: Slovart. 2007.
  • GREENBERG, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html
  • MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc
  • KERA, Denisa: Nová media. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=149
  • MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: ht
  • BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174.
  • DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of
  • LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170.
  • BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232.
Výukové metody
Přednáška. Čtení studijních materiálů.
Metody hodnocení
Zkouška formou znalostního testu v rozsahu 10 otázek zaměřených na základní termíny a koncepty oboru.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.