LMKB405 Intermedialita

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Alice Jedličková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:10–17:25 U27
Předpoklady
!TYP_STUDIA(D)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ohniskem pozorování je v kurzu literatura. Perspektiva tohoto pozorování však vychází ze současného stavu kultury označované jako vizuální či multimediální, v níž literatura nabývá postavení jednoho z mnoha médií. Z tohoto postavení vyvstávají otázky týkající se kulturní komunikace: např. zda fikční světy literatury mají ještě šanci upoutat zájem uživatelů digitální virtuální reality; jaký je vzájemný vliv jednotlivých médií nejen na tvorbu, ale i na recepci (např. uchovává si literatura v konkurenci multimediality svou evokační schopnost u čtenářů?) Seminář je cestou k odpovědím na tyto otázky, literární dílo je zde chápáno jako průsečík vztahů mezi uměními/médii. Metodologickou základnu tvoří kodifikace intermediality (Elleström, Rajewski, Wolf ad.) opřené zvláště o sémiotiku, teorii vyprávění, poznatky vizuálních a filmových studií. Součástí semináře je výklad teorie a prehistorie intermediality. Výběr analyzovaného materiálu je podřízen manifestaci jednotlivých typů intermediality a zkoumání jejich účinků v procesu recepce. V některých seminářích se proto bude pracovat i s úryvky děl, v závěru využijeme intermediální přístup jako podloží komplexní interpretace díla. Vedle pozorování nejjednodušších intermediálních referencí (např. citací jiných artefaktů z jiných umění) se zaměříme se na problematiku, kterou komparatistika tradičně shrnuje pod pojmem látky, budeme však zkoumat nejen sdílení a přejímání témat a uspořádaných tematických celků (např. příběhů), ale i jejich konstrukční či technologické aspekty (například tzv. transmedialitu vyprávění jako určité ustálené struktury, výtvarné a literární modely reprezentace krajiny), pokusíme se o identifikaci vztahu poetiky uměleckých směrů jednotlivých umění (výtvarný a literární impresionismus a otázka stylu).

Získané kompetence:
Absolvent kurzu získá:
- dovednost interdisciplinární komunikace, tj. schopnost formulovat problémy zkoumání umění tak, aby byly přístupné a plodné i pro zástupce jiných oborů.
- Vytvoří si předpoklady pro reflexi uměleckého díla nejen v kontextu daného umění, ale i v kontextu kultury jako „mediálního diskurzu“, a tím i pro argumentaci ve prospěch specifičnosti uměleckých forem (a to i těch zdánlivě přežitých nebo zdánlivě samozřejmých) a mechanismů jejich recepce, tedy například k „obhajobě zážitkovosti čtení“. Intermediální přístup vybaví studenta nejen kompetencí k identifikaci a klasifikaci projevů intermediality
- předpoklady pro inovativní a prohloubenou interpretaci uměleckého díla, ať už izolovaně, v jeho genetických vztazích k jiným dílům či médiím, nebo jen v komparativním sledování paralelních jevů, které hranici intermediality překračují, jako je například kulturní konstrukce identity.
Osnova
  • 1. Východisko úvah: Literatura jako součást individuální zkušenosti, kulturní komunikace a předmět vědeckého zkoumání: rekapitulace alternativních přístupů. Literatura a jiná umění. Perspektivy literatury v kontextu vizuální a multimediální kultury. Intermedialita: soubor jevů a metodologický potenciál.
  • 2. Literatura jako médium. Pojem multimodality. Intermedialita a intertextualita. Základní pojmy: intermedialita, plurimedialita, trasmedialita, transmediace vs. remediace. Prehistorie a historie intermediálních studií.
  • 3. Intermedialita tematologická: reprezentace krajiny. Pojem krajiny interdisciplinárně a intermediálně. Literární krajina a environment (exemplifikace: romantická a realistická krajina v českém malířství a románu; četba: zvl. Rais a Klostermann).
  • 4. Intermedialita konstrukční: vyprávění jako transmediální struktura. (exemplifikace: mytologické látky v převyprávění a výtvarném umění).
  • 5. Kombinace médií, plurimedialita a transmediace (exemplifikace: četba: Vilikovský, Silberputzen; film: E. Wright, Scott Pilgrim vs. the World).
  • 6. Impresionismus, sensacionismus, multisensorialismus: historická poetika. Intermediální zkušenost a reprezentace. Rozlišení mezi vizualitou a vizualizací. Pojem nálady a atmosféry. (exemplifikace a četba: A. a V. Mrštíkové, K. Mansfieldová, V. Woolfová).
Literatura
  • Jedličková, Alice: 2011 Intermediální poetika příběhu: úvodem, in Intermediální poetika příběhu (Praha: Akropolis – Ústav pro českou literaturu), s. 5-25
  • Jedličková, Alice„Jak Perseus osvobodil Andromedu, nebo osvobození Andromedy? K transmedialitě vyprávění ve slovesném a výtvarném umění“, in L. Krausová, J, Schneider (eds.): Vybrané kapitoly z intermediality (Olomouc: Univ. Palackého, 2008), s.67-100
  • Andrews, Malcom - Landscape and Western Art, Oxford, Oxford University Press 1999
  • Grishakova Marina, Ryan Marie-Laure: Intermediality and Storytelling (Berlin et al: de Gruyter)
  • Jedličková A., 2010 Intermediální poetika krajiny, in Česká literatura v intermediální perspektivě (Praha: Akropolis – Ústav pro českou literaturu), s. 297-306
  • USPENSKIJ, Boris Andrejevič. Poetika kompozice. Translated by Bruno Solařík. Vydání první. Brno: Host, 2008, 280 stran. ISBN 9788072942688. info
  • CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. ISBN 9788072942602. info
  • Routledge encyclopedia of narrative theory. Edited by David Herman - Manfred Jahn - Marie-Laure Ryan. 1st pub. in pbk. London: Routledge, 2008, xxix, 718. ISBN 9780203932896. info
  • GOODMAN, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Edited by Tomáš Kulka. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s. ISBN 9788020015198. info
  • GOMBRICH, E. H. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985, 534 s. info
Výukové metody
obecně sémiotická analýza a kulturněhistorická kontextualizace díla, lingvostylistická a poetologická analýza literárního textu, naratologická analýza audiovizuálního (popř. i seriálového) díla, ikonologická analýza výtvarného díla, s přihlédnutím ke kognitivním aspektům recepce díla; analýza proběhne formou diskuse v semináři, předpokladem je četba (či čtenářské osvěžení) aktuálně pojednávaných primárních textů a seznámení s dalšími mediálními zdroji, popř. přípravná četba vybraných partií textů sekundárních.
Metody hodnocení
- docházka do kurzu, aktivní účast v seminárních diskusích, k zápočtu alternativně vlastní analýza prezentovaná v semináři nebo následně předložená jako seminární práce.
Informace učitele
Rozvrh výuky dr. Jedličkové:
14.10. - K 23 (dle rozvrhu v ISu)
21.10. - P 308 (= pracovna Ústavu české literatury a knihovnictví)
11.11. - K 23
25.11. - K 23
2. 12. - P 308
9. 12. - K 23
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/LMKB405