PS_BB048 Advances in sport psychology

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kitti Farkasová (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of this course is to introduce current trends in sport psychology and human movement studies. The primary focus will be on motor learning, evidence-based applied sport psychology, neurophysiology, skill acquisition, and cognitive aspects of sport psychology. At the end of the course, students should be able to critically evaluate research studies and use the gained knowledge as a stepping-stone to further explore the topic of research sport psychology and human movement in general
Osnova
  • 1.Introduction to the content of the course and literature, recommendation for students. Current topics in sport psychology. 2.Introduction to human physiology. Neurophysiology. 3.Statistics. The role of numbers in sport psychology 4.Motor learning and control. Theories in motor learning. Implicit and explicit learning. Quiet eye. 5.Memory. The role of memory in motor skill learning and motor control. Neuroscientific aspects of motor learning. 6.Augmented feedback in skill acquisition 7.Evidence-based sport psychology interventions 8.Doing research in sport psychology and human movements studies.
Literatura
    povinná literatura
  • HODGES, N J a A M WILLIAMS. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. London: Routledge, 2012. info
  • CARLSTEDT, R A. Evidence-based applied sport psychology: A practitioner's manual. New York: Springer Pub. Company, 2013. info
  • Routledge handbook of motor control and motor learning. Edited by Albert Gollhofer - Wolfgang Jürgen Taube - Jens Bo Nielsen. New York: Routledge, 2013, xii, 420. ISBN 9780415669603. info
Výukové metody
Theoretical preparation - lectures. Seminar work - discussions, work in small groups. Short experiments. Home readings.
Metody hodnocení
Students will be required to complete three online quizzes during the course and write an essay on a self-chosen topic. The course will be completed with a final test consisting of 50 questions (70% of them will be selected from the three online quizzes). The deadlines and the specific requirements will be discussed in the first lecture.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The lectures will be held every THURSDAY (starting from 22.9.) 16:10-17:40 in L10 (ACPS). In case you don't meet the enrollment criteria, don't hesitate to ask for enrolment permission. Please feel free to contact Kitti Farkasová, if you require any further information.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.