AEB_131 Denní život lovecko-sběračské komunity v paleolitu

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Neruda, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 T209
Předpoklady
Předchozí absolvování předmětů AEA_75 Evropa ve starší době kamenné je doporučeno, není podmínkou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit pravděpodobné rekonstrukce života lovecko-sběračských komunit v paleolitu, a to na podkladě archeologických pramenů, etnografických paralel, experimentů a principů přežití ve volné přírodě. Prezentovány jsou nejenom vlastní archeologické nálezy, ale i metodologické postupy, případně i hypotézy, které dosud nebyly testovány. Záměrem předmětu je především otevření diskuse o možnostech, které máme k dispozici při vytváření syntéz, zvláště pak o smysluplném využití interdisciplinárních analýz.
Výstupy z učení
Student by měl po absolvování předmětu být schopen: - charakterizovat jednotlivé aspekty života paleolitických populací od stravovacích, sídelních a sídlištních strategií po znalosti technologií i problematicky neutilitárního chování. - popsat metodologické postupy, které používáme pro analýzu archeologických situací a při vytváření syntéz - pochopit možnosti etnologických analogií - aplikovat principy interdisciplinární spolupráci i v rámci jiných období - jiné archeologické specializace.
Osnova
  • - Subsistenční strategie - Sídelní a sídlištní strategie - Získávání surovin - Technologie - Neutilitární chování
Literatura
  • JELÍNEK, Jan. Střecha nad hlavou : počátky lidské architektury. Brno: Moravské muzeum - Ústav Anthropos, 1986, 58 s. info
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test
Informace učitele
Andrefsky, W. jr.: Lithics. Macroscopic approaches to analysis. Cambridge Manuals in Archaeology, Cambridge 1998. Binford, L. R.: Dimensional analysis of behaviour and site structure: learning from an eskimo hunting stand. American Antiquity, 43, 1978, 330-361. Binford, L. R.: Hearth and home: the spatial analysis of ethnographically documented rock shelter occupations as a template for distinguishing between human and hominid use of sheltered space. In: XIII U.I.S.P.P. Congress Proceedings-Forli, 8-14 September 1996, Forli: 1998, 229- 239. Jelínek, J.: Veľký obrazový atlas pravekého človeka. Bratislava 1980. Jelínek, J.: První Evropan. Biologický a kulturní vývoj člověka. Brno 1984. Jelínek, J.: Střecha nad hlavou. Počátky lidské architektury. Brno 1986. Oliva, M.: Variabilita paleolitických industrií a lidské chování. AR 34, 1982, 622-648. Stringer Ch.- Gamble C.: In Search of the Neanderthals. A Solving uzzle of human origins 1994. Svoboda, J.: Čas lovců. Dějiny paleolitu, zvláště na Moravě. Akademie věd ČR. Archeologický ústav Brno 1999. Svoboda, A. J.: Paleolit a mezolit: Lovecko-sběračská společnost a její proměny, Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 1, NADACE UNIVERSITAS MASARYKIANA EDICE SCIENTIA, Brno 2000. Svoboda, A. J.: Paleolit a mezolit: Myšlení, symbolismus a umění, Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 6, NADACE UNIVERSITAS MASARYKIANA EDICE SCIENTIA, Brno 2002. Svoboda, A. J.: Paleolit a mezolit: pohřební ritus, Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 19, NADACE UNIVERSITAS MASARYKIANA EDICE SCIENTIA, Brno 2003. Wiseman, J.: SAS. Příručka jak přežít. Praha 2004. SVOBODA, Jiří. Počátky umění. 1. vyd. Praha, Česká republika: Academia, 2011. 335 s. ISBN 978-80-200-1925-7. Oliva Martin 2015: Umění moravského paleolitu. Moravské zemské muzeum, Brno.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, podzim 2015, podzim 2019.