IM099a Umění pohyblivých obrazů I

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 10. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21, Pá 10. 11. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21, Pá 1. 12. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21
Předpoklady
Hlavním cílem kurzu je porozumění základům umění pohyblivých obrazů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
První část přednášky Umění pohyblivých obrazů představí, jak se definují jednotlivé proudy, komunity, skupiny, manifesty a estetika v průběhu šedesátých let až do současnosti. K demonstrování této části přednášky nám poslouží výběr ze zahraničních retrospektivních kurátorských kolekcí videií. Shromážděná díla prezentují rozmanitost umělecké tvorby, a to v širokém spektru od hravých formálních experimentů s obrazem a zvukem, přes díla využívající pionýrské technologické postupy či remixující různorodý nalezený materiál až k videím, která vznikla záznamem pokusů analogických těm vědeckým, jež vynikají zejména touhou překračovat meze známých technologií. Budeme se věnovat pracem již etablované generace tvůrců.
Druhá část přednášky představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme audiovizuální díla některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách. Studenti by se tak měli, a to na základě úvodního historického exkurzu do problematiky audiovizuálního umění, seznámit se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a audiovizuálních děl a představení jednotlivých tvůrčích osobností.
Osnova
  • - Specifika videoartu a audiovizuálního umění
  • - Definování jednotlivých proudů, komunit, skupin a manifestů
  • - Performance, aktivistické a komunitní hnutí
  • - Témata a technologie
  • - Estetika, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem
  • - Prezentace a instalace
  • - Divácká percepce a recepce
  • - Současné světové a české audiovizuální umění v průběhu devadesátých let až do současnosti
Literatura
  • Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003
  • Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003
  • Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
  • Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Esej
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.