FF:IM124 Umění nových médií I - Informace o předmětu
IM124 Umění nových médií: umění a technika I
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 B2.24
- Předpoklady
- NOW( IM124cv Umění nových médií I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro další vývoj. - Osnova
- Co je umění nových médií: definice, časové vymezení a rozdíly mezi pojmy.
- Co jsou „nová média“: genealogie: výpočetní aparáty + technické obrazy.
- Moderní umění: fotografie jako katalyzátor změny: P. Weibel, W. Benjamin.
- Remediace: od fotografie k digitálnímu obrazu: Bolter a Grusin, Benjaminiana.
- Avantgardní film jako předchůdce mediálního umění: L. Manovich: D. Vertov, koláž, montáž.
- Předchůdci mediálního umění: Umělecké manifesty, utopie: futurismus, konstruktivismus, abstrakce, Bauhaus, M. Duchamp.
- Formování tří strategií mediálního umění.
- Literatura
- Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
- Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
- Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
- Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
- Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
- Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
- Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
- MÍČOVÁ, Pavlína: Video. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=120
- LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170.
- GREENBERG, Clement: Collage. Art News, September, 1958. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/collage.html
- BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174.
- MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc
- FOSTER, H.; KRAUSS, R.; BOIS, Y. A.; BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900. Praha: Slovart. 2007.
- BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232.
- DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of
- REENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009.
- Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti. FF MU, 2010. Dostupné on-line: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/literatura.html
- KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67.
- BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, s. 69 – 93.
- GREENBERG, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html
- PAUL, Christiane: Digital art. Kapitola: Introduction: A short history of technology and art; The presentation, collection, and preservation of digital art, Thames&Hudson, 2003, s. 8 – 23.
- MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48.
- MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: ht
- KERA, Denisa: Nová media. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=149
- BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Remediation: understanding new media. Kapitola: Digital Photography. Cambridge Mass.: MIT Press, 2000, s. 105 – 112.
- Výukové metody
- Přednášky. Čtení studijních textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška formou znalostního testu v rozsahu 10 otázek zaměřených na základní termíny a koncepty oboru.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/IM124