KSCB152 Obchod s Čínou prakticky

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Hebnar (přednášející), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 29. 9. 12:30–15:45 B2.24, Pá 13. 10. 12:30–15:45 B2.24, Pá 3. 11. 12:30–15:45 B2.24, Pá 10. 11. 12:30–15:45 B2.24, Pá 24. 11. 12:30–15:45 B2.24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz si klade za cíl přiblížit účastníkům svět obchodu v Číně. Kurz bude zaměřený hlavně na předání praktických dovedností, kterých je při obchodování v Číně třeba. Stranou pozornosti ale nezůstane také vliv, který má čínská historie, filozofie a ekonomiky na obchod v Asii.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

• Pochopit, jak vypadá dnešní čínské obchodní prostředí a to, do jaké míry je ovlivněno čínskou historií a filozofií;
• Analyzovat, co jsou základní pilíře čínské ekonomiky;
• Pochopit nejrůznější aspekty čínské obchodní etikety a prakticky tyto znalosti aplikovat;
• Shrnout silné a slabé stránky produktů a služeb nabízených na čínském trhu;
• Vybrat správnou strategii pro úspěšné proniknutí na čínský trh, včetně relevantních exportních a investičních strategií;
• Analyzovat a určit možné nástrahy co se dodavatelských řetězců z Číny týče;
• Aplikovat získané informace v reálných situacích
Osnova
  • 1. Čínská historie a filozofie v kostce. Hlavní milníky čínské historie a její dopad na nynější čínskou společnost. Přehled hlavních čínských filozofických škol a jejich odraz na nynějších obchodních praktikách.
  • 2. Čínská ekonomika a politika. Čínská ekonomická a politická reforma a její implikace co se nynějšího stavu čínské ekonomiky týče. Silné a slabé stránky čínské ekonomiky a budoucí vývoj. Role Číny v budoucnosti.
  • 3. Čínská etiketa, pravidla formálního obchodního jednání. Přivítání, jména a tituly, řeč těla, korporátní kultura, večeření, styly oblékání a role žen v čínské společnosti.
  • 4. Vyjednávání v Číně. Co očekávat, vyjednávací strategie, sestavení vyjednávacího týmu, distribuční x integrační vyjednávání, trpělivost a emoce co se obchodního jednání v Číně týče.
  • 5. Jak se dostat na čínský trh: Marketing a export do Číny. Noví čínští zákazníci, marketingový mix, segmentace, distribuce, marketing ve službách, B2B marketing, franchising.
  • 6. Praktické aspekty importu z Číny. Správa dodavatelských řetězců. Omezení zadávání veřejných zakázek v Číně, kupní smlouvy, logistika a platební podmínky.
  • 7. Inkorporace v Číně. Základ relevantního čínského práva ohledně inkorporace, relevantní právnické osoby, výhody a nevýhody specifických způsobů inkorporace.
  • 8. Správa čínské pracovní síly. Nábor, pohovor, čínská ekonomická kultura, každodenní management, udržení si zaměstnanců, mezikulturní komunikace.
  • 9. Čínské právo a relevantní práva duševního vlastnictví. Čínský právní stát, základy právní regulace, smlouvy, mediace a rozhodčí řízení, patenty, ochranné známky a autorská práva.
  • 10. Skupinová prezentace a test. Prezentace: Čína jakožto vaše obchodní příležitost.
Literatura
    povinná literatura
  • Required reading: Students will be required to review the PPTs that will be presented in the class. The PPT will be made for public download at www.xyz.com/lectures.
    doporučená literatura
  • FISHMAN, Ted C. China, Inc.: How the Rise of the Next Superpower Challenges America and the World. Simon & Schuster, 2015, 447 s. ISBN 0-7432-5752-9. info
  • SELIGMAN, Scott D. Čínská obchodní etiketa : průvodce protokolem, společenským chováním a kulturou v Číně. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2007, 269 s. ISBN 9788073811273. info
  • NAUGHTON, Barry. The Chinese economy : transitions and growth. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2007, xvi, 528. ISBN 9780262140959. info
  • FISHMAN, Ted C. China, Inc. : jak Čína drtí Ameriku a svět. Translated by Martin Kříž - Jan Hanzl. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 278 s. ISBN 8086851443. info
  • CHOW, Daniel C. K. The legal system of the people's Republic of China : in a nutshell. St. Paul, Minn.: Thomson, 2003, xxiii, 483. ISBN 0314262970. info
Výukové metody
Kurz se bude skládat z teoretických lekcí, názorných příkladů a cvičení. Teoretické lekce studentům představí koncepty mezinárodního obchodu z pohledu legislativy, práva, ekonomiky a management. Soustředit se ale budeme hlavně na praktické aspekty obchodování v Číně. Tyto praktické aspekty si budeme předvádět skrze názorné příklady a cvičení.
Metody hodnocení
Hodnocení se skládá ze 2 složek:
1) Prezence – povolena je 1 absence bez omluvy; skupinový úkol; aktivita v hodině.
2) Splnění požadavků v bodu 1 znamená možnost absolvovat závěrečný písemný test - v něm je hranice úspěšnosti 70 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/KSCB152