DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Mirón Jurík (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 A21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V intencích "poznej svého nepřítele" má předmět studentům nabídnout základní "know how", jak uspět v komunikaci s lidmi, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Výsledkem má být pokus o nápravu jejich falešného historického vědomí, a to do té míry, aby byli ochotni sáhnout po relevantnější literatuře. V neposlední řadě je cílem procvičit kritické myšlení a schopnost argumentace studentů, díky čemuž budou umět jasně a zřetelně vyvrátit pseudovědecké teorie týkající se vývoje lidských dějin.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student lépe připraven čelit v diskusích lidem, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Dokáže jasně a zřetelně ozřejmit, proč tyto teorie neobstojí při aplikování vědecké a historické kritiky. Zároveň bude schopen případně oběti pavědecké literatury odkázat na relevantní zdroje k sledovaným tématům.
Osnova
  • 1) Úvod do problematiky: metody a způsoby argumentace; zneužívání vědy; příčiny vzniku literatury pochybného charakteru; jak vést diskusi s lidmi, kteří věří pavědecké literatuře; uzavřenost vědeckého poznání a chyba akademického prostředí; mise humanitních věd a jejich závazek vůči společnosti.
  • 2) Erich von Däniken a fenomén mimozemského zásahu do lidských dějin.
  • 3) Záhady pyramid.
  • 4) Kreacionismus a Bible jako pramen historického poznání.
  • 5) Germáni, "národ nad všechny národy".
  • 6) Slované, "národ nad všechny národy".
  • 7) Templáři, "rytířský řád, který dodnes řídí svět"?
  • 8) Chybné překlady a jejich důsledky pro interpretaci.
Výukové metody
Přednášky, čtení jednotlivých pasáží z vybrané literatury, prezentace studentských prací k přidělené literatuře, diskuse.
Metody hodnocení
Aktivní účast, napsání recenze k přidělené literatuře a její prezentace na hodině.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020.