ISKM58 Online vzdělávání: od designu k praxi

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
Blokově. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku. Kurz je určen všem zájemcům o vzdělávací technologie, kteří sami sebe vnímají jako začátečníky. Především je vhodný pro studenty, kteří za sebou nemají bakalářské studium na KISKu. Je ale otevřený pro všechny studenty MU, především z pedagogiky orientovaných oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
  • Definovat cíle a metody online kurzu;
  • Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
  • Navrhnout prototyp a otestovat ho;
  • Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
  • Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
  • Výstupy z učení
    Výstupy z učení kopírují cíle předmětu a jeho osnovu. Student si komplexně osvojí práci s nástroji, které jsou nutné k tvorbě jednoduchého online kurzu, stejně jako základní teoretická východiska a modely online vzdělávání.
    Osnova
    • Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
    • Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
    • I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
    • Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
    • Vzdělávací metody v online prostředí
    • Učební styly a postupy
    • Fact-based x Inquiry-based learning
    • Problémová a projektová výuka v online prostředí
    • Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
    • LMSs
    • Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
    • Designové metody, vymezení kurzu
    • Příklady dobré praxe: návrh a design
    • II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
    • Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
    • Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
    • Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
    • Zpětná vazba v elearningu
    • Nástroje a služby užitečné pro elearning
    • Decentralizované LMS
    • Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
    • III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
    • Jak tutorovat kurz
    • Metody a nástroje evaluace kurzu
    • Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
    • Kybergogika a sociální učení, design hodnot
    • Gamifikace, herní mechaniky
    • Konektivistický přístup
    • Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
    • IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
    • Závěrečná evaluace
    Literatura
    Výukové metody
    Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Výuka bude probíhat od pondělí 9. 9. 2019 (9:00) do středy 11. 9. 2019 (12:00). Podle následujícího rozpisu:
    B2.32
    Po: 9-11:40


    B2.33:
    Po 11:40 – 17:00
    Úterý: 9:00-17:00
    Středa: 9:00-12:00
    Metody hodnocení
    Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.