PS_BA017 Psychologie zdraví a psychohygiena

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristýna Dvořáčková (cvičící)
Mgr. Juraj Matis (cvičící)
PhDr. Alena Olivová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Dvořáčková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:00–13:40 K31
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PS_BA017/01: každý sudý čtvrtek 14:00–15:40 C51, J. Matis, A. Olivová, A. Slezáčková
PS_BA017/02: každý sudý čtvrtek 16:00–17:40 C51, J. Matis, A. Olivová, A. Slezáčková
PS_BA017/03: každý lichý čtvrtek 14:00–15:40 C51, J. Matis, A. Olivová, A. Slezáčková
PS_BA017/04: každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 C51, J. Matis, A. Olivová, A. Slezáčková
Předpoklady
PS_BA010 Neurovědy
Předpokladem je absolvování předmětu PS_BA010 Základy neurověd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny a rozšířit jejich poznatkovou základnu o souvislostech a důsledcích psychické zátěže a prevenci tělesných onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni aplikovat získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a prevence syndromu vyhoření. Na konci tohoto kurzu bude student schopen propojit získané teoretické vědomosti a nabyté zkušenosti s jejich praktickým využitím ve výzkumu.
Osnova
  • 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. 2. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. 3. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. 4. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. 5. Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání. 6. Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, pozitivní (optimistický, nadějný) způsob myšlení. 7. Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování. Se zdravím související chování. 8. Zvládání časového stresu. Prokrastinace, time management. 9. Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. 10. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce. 11. Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.
Literatura
    povinná literatura
  • BUREŠOVÁ, Iva, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Martin JELÍNEK, Helena KLIMUSOVÁ, Alena PUČELÍKOVÁ, Alena SLEZÁČKOVÁ a Lubomír VAŠINA. Chování související se zdravím: determinanty, modely a konsekvence. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 221 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 456. ISBN 978-80-210-8458-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8458-2016. Munishop info
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 263 s. ISBN 8020013075. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
    doporučená literatura
  • Emotional well-being and mental health. Edited by Digby Tantam - Emmy Van Deurzen. 1 online. ISBN 9781446289020. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 167 s. ISBN 80-247-0068-9.
  • KRAUSZ, R M, D RAMSEY, F WETTERLIN, Katarína TABI a A THAPLIYAL. Accessible and Cost-Effective Mental Health Care Using E-Mental Health (EMH). In Advances in Psychiatry. Springer, Cham, 2019, s. 129-141. info
  • PROCHASKA, James O., John C. NORCROSS a C. C. DICLEMENTE. Změna k lepšímu : šestistupňový program pro překonání zlozvyků. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 279 stran. ISBN 9788026213437. info
  • The Routledge international handbook of psychosocial resilience. Edited by Updesh Kumar. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xxxix, 480. ISBN 9781138954878. info
  • Applied topics in health psychology. Edited by Marie L. Caltabiano - Lina Ricciardelli. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons, 2013, xxx, 528 p. ISBN 9781118314517. info
  • SAWYER, Emma a Sheryl BURTON. Building resilience in families under stress : supporting families affected by parental substance misuse and/or mental health problems : a handbook for practitioners. Second edition. London: NCB, 2012, ix, 143. ISBN 9781907969492. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 9788024735078. URL info
  • Health psychology. Edited by Ryan E. Murphy. New York: Nova Science Publishers, 2010, xi, 175 p. ISBN 9781617611650. info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 9788024729596. URL info
  • ABC of mental health. Edited by Teifion Davies - T. K. J. Craig. 2nd ed. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell/BMJ Books, 2009, x, 118 p. ISBN 0727916394. info
  • THORNICROFT, Graham a Michele TANSELLA. Better mental health care. New York: Cambridge University Press, 2009, x, 184. ISBN 9780521689465. URL info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • Key concepts in health psychology. Edited by Ian P. Albery - Marcus Munafo. London: SAGE, 2008, 1 online. ISBN 9781446213162. info
  • Foundations of health psychology. Edited by Howard S. Friedman - Roxane Cohen Silver. New York: Oxford University Press, 2007, ix, 402 p. ISBN 9780195139594. info
  • Mental health policy and practice across Europe : the future direction of mental health care. Edited by Martin Knapp. 1st ed. Maidenhead: Open University Press, 2007, xxvii, 452. ISBN 9780335214686. info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2007, 84 s. ISBN 8073680351. info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 629 stran. ISBN 8072546570. info
  • Critical health psychology. Edited by M. Murray. 1st pub. New York: Palgrave Macmillan, 2004, xii, 257. ISBN 033399034X. info
  • Good practice in adult mental health. Edited by Jacki Pritchard - Tony Ryan. 1st American pbk. ed. New York: Jessica Kingsley Publishers, 2004, 352 p. ISBN 184310217X. info
  • Health psychology in practice. Edited by Susan Michie - Charles Abraham. 1st pub. London: Blackwell Publishing, 2004, xiv, 416. ISBN 1405110899. info
  • Research methods for clinical and health psychology. Edited by David Marks - Lucy Yardley. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2004, x, 248. ISBN 0761971912. info
  • The Sage handbook of health psychology. Edited by Stephen Sutton - Andrew Baum - Marie Johnston. 1st ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2004, xiii, 432. ISBN 0761968490. info
  • Assessing mental health across cultures. Edited by Lena Andary - Yvonne Stolk - Steven Klimidis. Bowen Hills, Qld.: Australian Academic Press, 2003, x, 194 p. ISBN 9781875378913. info
  • Handbook of school mental health : advancing practice and research. Edited by Mark D. Weist - Steven W. Evans - Nancy A. Lever. New York: Springer, 2003, xv, 386. ISBN 9780387733104. info
  • Health psychology. Edited by Anthony J. Curtis. New York: Routledge, 2000, xvi, 190 p. ISBN 0415192730. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví pro učitele a vychovatele. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1999, 23 s. Učitelé a zdraví, č.2. ISBN 80-902653-2-4. info
  • NEŠPOR, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 95 s. ISBN 8071696528. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 190 s. ISBN 8070790199. info
  • SARAFINO, Edward P. Health psychology : biopsychosocial interactions. New York: John Wiley & Sons, 1990, xviii, 555. ISBN 0471524549. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, diskuze, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je: - aktivní účast studentů ve výuce - minimálně 80% účast na seminářích (max. 1 omluvená absence) - ústní zápočtový pohovor - dostatečný počet bodů v závěrečném písemném testu
BODOVÁNÍ TESTU a POHOVORU (20 otázek, každá za 0-2 body, ústní pohovor 0 až 10 b., celkem max 50 b.)
50 b. = 100%:
90-100 % (46 - 50 b.) = A
80-89 % (40 - 45 b.) = B
70-79 % (35 – 39 b.) = C
60-69 % (30 – 34 b.) = D
50-59 % (25 – 29 b.) = E
0-49 % (0 - 24 b.) = F
Informace učitele
Harmonogram výuky:

PŘEDNÁŠKY:
P1: 3.10.2019: Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Aktuální otázky Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace.
P2: 17.10.2019: Strategie efektivního zvládání stresu (coping).
P3: 31.10.2019: Biologický a neurofyziologický základ stresové reakce. Vztah mysli a těla.
P4: 14.11.2019: Co bychom měli vědět o determinantech zdraví a proč je to důležité? Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Chování související se zdravím. Mikrobiom a zdraví. Zdravotní účinky půstu. Chronobiologie.
P5: 28.11.2019: Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. Účinné postupy pro posílení resilience.
P6: 12.12.2019: Syndrom vyhoření (Burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.

SEMINÁŘE:
S1 (3.10. a 10.10.2019): Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání. Zvládání časového stresu. Zásady správného time-managementu. (J. Matis)
S2 (17.10. a 24.10.2019): Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí na duševní a tělesné zdraví, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, ABC Alberta Ellise, pozitivní - tj. optimistický a nadějný způsob myšlení. (K. Jarolínová)
S3 (31.10. a 7.11.2019): Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování. Riziko vzniku závislostí. (A. Olivová)
S4. (14.11. a 21.11.2019): Relaxační metody: autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce. (A. Slezáčková)
S5 (28.11. a 5.12.2019): Jóga a duševní a tělesné zdraví. Základy mindfulness. (A. Slezáčková)

DŮLEŽITÉ ORGANIZAČNÍ INFORMACE:
Věnujte prosím pozornost informacím týkajícím se organizace seminářů a požadavků na úspěšné ukončení předmětu:
1) Rozpis všech seminářů, témat a dnů konání spolu se jmény příslušných vyučujících seminářů jsou od počátku semestru uvedeny v Informacích učitele k předmětu PS_BA017 (viz výše).
2) Je vyžadována 80% docházka na semináře, povolena je tedy max. jedna absenci.
3) Prosíme o včasnou docházku na semináře, pozdní příchody narušují jejich průběh. Prezence bude prováděna elektronicky přímo v ISu, pozdní příchody později než 10 minut po začátku semináře se již neevidují.
4) Fluktuace mezi jednotlivými seminárními skupinami není možná, povoluje se pouze z mimořádných důvodů pouze jednou za semestr, a to výhradně na základě předchozí domluvy s vyučujícím daného semináře.
5) Studenti dostanou vždy nejpozději týden před daným seminářem seminární úkol, který bude vložen do Studijních materiálů v ISu a bude avízován hromadným emailem). Vypracovaný úkol musí studenti vzít s sebou na daný seminář
6) Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je: minimálně 80% docházka na semináře, vypracování všech seminárních úkolů, zápočtový ústní pohovor (reflexe seminárních aktivit), závěrečný písemný test z přednášek a povinné literatury.

Těšíme se naviděnou ve výuce!

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.