FF:CJLB500 Non-lidské zvíře v literatuře - Informace o předmětu
CJLB500 Non-lidské zvíře v české literatuře 20. století: radikální jinakost, nebo radikální příbuznost?
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Matonoha, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Dime Mitrevski (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 12:00–15:40 L31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář se prizmatem studia non-lidských zvířat (termín presuponující,
že člověk je také zvíře) zaměřuje na kritickou četbu antropocentrických
předsudků v literárních textech kanonických autorů české literatury.
Vychází přitom z toho, že v chápání a studiu zvířat panuje v humanitních
vědách dvojí protikladný, nicméně de facto komplementární přístup: z jedné strany jsou zvířata nahlížena coby radikálně jiná (Gilles Deleuze
a Félix Guattari), ze strany druhé naopak jako s člověkem radikálně
příbuzná či soumezná (Giorgio Agamben, do značné míry Jacques Derrida,
Donna Haraway, Cary Wolfe ad.). Jakkoli je deleuzovsko-guattariovský
přístup (i zde pro nás) stále inspirativní, převažující je nicméně spíše
druhý z nich. Ten poukazuje na to, že zde byl diskurzivně i materiálně
vytvořen hiát mezi tzv. člověkem a tzv. zvířetem a tato příbuznost byla
strategicky či podvědomě vytěsněna. Předmětem kritiky se tak stává to,
jak je tradičně a neproblematicky člověk stavěn proti celé říši
živočichů, ačkoli zde panuje plynulá návaznost.
Kurz je členěn na dvě části: nejprve část nabízející teoretický úvod, poté praktickou analýzu českých literárních textů. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních rysů kritiky antropocentrických předsudků v literárních textech;
- určit a popsat typické domácí a zahraniční projevy antropocentrických předsudků v literárních textech;
- analyzovat současné teoretické poznatky v dané literární oblasti;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou literárněvědnou metodu výzkumu daného fenoménu. - Osnova
- Vedle úvodu do problematiky, přehledu otázek a problémů, dotazů studujících a závěrečného testu, shrnutí a zpětné vazby je kurz členěn na následující části:
- 1. Teoretický úvod: Giles Deleuze a/vs Donna Haraway.
- 2. Teoretický úvod (pokračování): Jacques Derrida: The Animal That Therefore I Am. Cary Wolfe: Animal Rites. Výběr z antologie (Zo)ontologies (ed. týž).
- 3. Giorgo Agamben: Lʼaperto. Zoé vs bios. (Homo sacer.)
- 4. Český kontext (Zdeněk Neubauer, Jaroslav Flegr, Daniel Frynta, Stanislav Komárek, Zdeněk Markoš a Tomáš Daněk, Tereza Vandrovcová, Tomáš Hříbek, David Černý, Petr Urban ad.).
- 5. Kontext evropské literatury (William Blake, David Garnett, Ernst Hemingway, Jorge Luis Borges, J. M. Coetzee ad.). – Četba literárních textů.
- 6. Franz Kafka: Výzkumy jednoho psa, Sup, Obří krtek, Zpěvačka Josefína aneb Myší národ, Doupě.
- 7. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války; Velitelem města Bugulmy a jiné povídky.
- 8. Karel Čapek: Ze života hmyzu, R.U.R., případ “robot” vs cyborg (Donna Haraway), Válka s mloky.
- 9. Milan Kundera: Žert (genderová analýza: Lucie a mlčící hlas), Nesnesitelná lehkost bytí (Karenin).
- 10. Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota, Autíčko (a kontext povídkového cyklu Skořicové krámy Bruna Schulze).
- Výukové metody
- diskuse, domácí práce
- Metody hodnocení
- zápočet na základě domácí práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/CJLB500