FF:DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda - Informace o předmětu
DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Mirón Jurík (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 A21
- Předpoklady
- (SOUHLAS) && (! DSMB18 Pseudohistorie versus věda )
*** UPOZORNĚNÍ *** Předmět je pod tímto kódem vypisován výlučně pro studenty imatrikulované nejpozději na jaře 2019. Všichni ostatní zájemci si zapisují předmět již pod novým kódem DSMB18. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V intencích "poznej svého nepřítele" má předmět studentům nabídnout základní "know how", jak uspět v komunikaci s lidmi, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Výsledkem má být pokus o nápravu jejich falešného historického vědomí, a to do té míry, aby byli ochotni sáhnout po relevantnější literatuře. V neposlední řadě je cílem procvičit kritické myšlení a schopnost argumentace studentů, díky čemuž budou umět jasně a zřetelně vyvrátit pseudovědecké teorie týkající se vývoje lidských dějin.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student lépe připraven čelit v diskusích lidem, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Dokáže jasně a zřetelně ozřejmit, proč tyto teorie neobstojí při aplikování vědecké a historické kritiky. Zároveň bude schopen případně oběti pavědecké literatury odkázat na relevantní zdroje k sledovaným tématům.
- Osnova
- 1) Úvod do problematiky: metody a způsoby argumentace; zneužívání vědy; příčiny vzniku literatury pochybného charakteru; jak vést diskusi s lidmi, kteří věří pavědecké literatuře; uzavřenost vědeckého poznání a chyba akademického prostředí; mise humanitních věd a jejich závazek vůči společnosti.
- 2) Erich von Däniken a fenomén mimozemského zásahu do lidských dějin.
- 3) Záhady pyramid.
- 4) Kreacionismus a Bible jako pramen historického poznání.
- 5) Germáni, "národ nad všechny národy".
- 6) Slované, "národ nad všechny národy".
- 7) Templáři, "rytířský řád, který dodnes řídí svět"?
- 8) Chybné překlady a jejich důsledky pro interpretaci.
- Literatura
- povinná literatura
- SHERMER, M. The sceptic encyclopedia of pseudoscience. California: Santa Barbara, 2012. 903 s. ISBN 15-760-7653-9.
- doporučená literatura
- CLINE, E. From Eden to Exile: Unraveling Mysteries of the Bible. National Geographic, 2008. 239 s. ISBN 14-262-0084-6.
- FEDER, K. L. Frauds, Myths and Mysteries: Science and Pseudoscience in Archaeology. Oxford: Oxford University Press, 2017. 352 s. ISBN 01-906-2965-7.
- KUKAL, Z. Atlantis ve světle moderní vědy. Praha: Academia, 1985. 272 s.
- MALINA, J – KUKAL, Z. Soumrak kouzelníků. Praha: Horizont, 1987. 208 s.
- MONTGOMERY, D. The Rocks Don´t Lie. New York: W. W. Norton & Company, 2012. 320 s. ISBN 03-933-4624-2.
- Výukové metody
- Přednášky, čtení jednotlivých pasáží z vybrané literatury, prezentace studentských prací k přidělené literatuře, diskuse.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, napsání recenze k přidělené literatuře a její prezentace na hodině.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/DSMgrB18