FF:FAVBPa060 Dějiny svět. kinematografie I - Informace o předmětu
FAVBPa060 Dějiny světové kinematografie I
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 4/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8:00–11:40 C34, Čt 8:00–13:40 C34, Pá 12:00–15:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje základní přehled o nejvýznamnějších trendech ve světové kinematografii, filmařských praxích a estetických normách ve světové kinematografii do nástupu tzv. nových vln.
Film tedy nebudeme vnímat jen jako umění, ale rovněž jako komplexní průmysl, jehož proměnlivé formy produkce a distribuce mají vliv na preferované umělecké volby. - Výstupy z učení
- Po absolvování kursu student porozumí:
- proměnám světové kinematografie v přechodovém období desátých let dvacátého století;
- nástupu a ustavení studiového systému v dějinách klasického hollywoodského filmu, a to ve smyslu estetickém, produkčním i distribučním;
- kontextu komerčních i nekomerčních filmových hnutí (expresionismus, komorní film, impresionismus, montážní škola, avantgardy, neorealismus);
- nástupu zvuku a jeho vlivu na filmový průmysl i uměleckou praxi;
- proměně národních kinematografií, mezinárodních estetických norem a obchodních dohod mezi tzv. velkými kinematografiemi před nástupem druhé světové války, během druhé světové války a po druhé světové válce;
- nástupu televize a nových filmových formátů
- dílům vybraných filmařů na pozadí zmiňovaných okruhů. - Osnova
- Přibližné okruhy, jež se přizpůsobí časovým možnostem semestru:
- - raný film a obchodní i estetické proměny světové kinematografie v přechodovém období desátých let dvacátého století;
- - nástup, ustavení i studiového systému v dějinách klasického hollywoodského filmu, a to ve smyslu estetickém, produkčním i distribučním (několik přednášek jdoucích napříč obdobími);
- - komerční a nekomerčních filmová hnutí během dvacátých let dvacátého století, která budou vysvětlována na pozadí standardní filmové praxe: německý expresionismus, německý komorní film, francouzský impresionismus, sovětská montážní škola;
- - období nástupu zvuku a jeho vlivu na filmový průmysl i uměleckou praxi v hollywoodském filmu, v evropských kinematografiích a v japonském filmu coby dlouhodobé alternativě;
- - proměny národních kinematografií, mezinárodních estetických norem a obchodních dohod mezi tzv. velkými kinematografiemi před nástupem druhé světové války, během druhé světové války a po druhé světové válce (několik přednášek);
- - neorealismus v Itálii a jeho vliv na další kinematografie
- - nástup televize, nových filmových formátů a postupná standardizace barevného filmu v období po druhé světové válce s ohledem na proměny filmového průmyslu
- - díla vybraných filmařů na pozadí zmiňovaných okruhů (např. Sergej Ejzenštejn, Fritz Lang, Orson Welles, Frank Capra, Alfred Hitchcock, Jasudžiro Ozu).
- Přibližné okruhy, jež se přizpůsobí časovým možnostem semestru:
- Literatura
- THOMPSON, Kristin. Exporting Entertainment: America in the World Film Market, 1907-1934. London: BFI, 1985.
- O'BRIEN, Charles. Cinema's conversion to sound : technology and film style in France and the U.S. Bloomington: Indiana University Press, 2005, xi, 200. ISBN 0253217202. info
- THOMPSON, Kristin. Herr Lubitsch goes to Hollywood : German and American film after World War I. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005, 154 s. ISBN 9053567089. info
- CIV'JAN, Jurij Gavrilovič. Early cinema in Russia and its cultural reception. Edited by Richard Taylor, Translated by Alan Bodger - Tom Gunning. Chicago: University of Chicago Press, 1998, xxii, 273. ISBN 0226814262. info
- BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
- CRISP, C. G. The classic French cinema, 1930-1960. 1st pbk. ed. Bloomington: Indiana University Press, 1997, xix, 485. ISBN 0253211158. info
- The Oxford history of world cinema : [the definitive history of cinema worldwide]. Edited by Geoffrey Nowell-Smith. 1st pub. in pbk. Oxford: Oxford University Press, 1997, xxii, 824. ISBN 0198742428. info
- THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Film history: an introduction. New York: McGraw-Hill, 1994, xliv, 857. ISBN 0070064490. info
- SALT, Barry. Film style and technology : history and analysis. 2nd. expand. ed. London: Starword, 1992, 351 s. ISBN 095090662X. info
- ABEL, Richard. French cinema : the first wave, 1915-1929. 1st Princeton pbk. print. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1987, xxi, 672. ISBN 0691008132. info
- ALLEN, Robert C. a Douglas GOMERY. Film History: Theory and Practice. McGraw - Hill, 1985. info
- BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
- RICHIE, Donald. Japanese cinema : film style and national character. New York: Anchor Books, 1971, xxvi, 261. ISBN 0385094418. info
- Výukové metody
- Přednášky, filmové projekce, domácí studium filmů, studium zadané literatury.
- Metody hodnocení
- Předmět bude zkoušen dvěma vzájemně propojenými způsoby. Zaprvé budou studenti mít na každý týden zadaný počet filmů ke studiu, z nichž budou psát průběžné prověřovací testy. Přinejmenším padesátiprocentní úspěšnost v každém z těchto testů pak bude podmínkou pro připuštění k závěrečnému psanému testu, který krom od přednášené látky zahrne rovněž otázky vztahující se k textům, jejichž přečtení bude v průběhu semestru vyžadováno.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 2 roky.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/FAVBPa060