PHV480 Filozofie ve videohrách

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 2h přednášek 1x za 14 dní. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ivo Pezlar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 8:00–9:40 K21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit vybrané filosofické problémy, zejm. z oblasti epistemologie, ontologie a etiky, prostřednictvím videoher. Videohry budou sloužit k ilustrování daných problémů jak z narativního, tak i technologického hlediska.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen identifikovat a analyzovat filozoficky relevantní aspekty ve vybraných videohrách.
Osnova
  • Zdání a skutečnost
  • Kauzalita
  • Determinismus
  • Mysl a tělo
  • Umělá inteligence
  • Svobodná vůle
  • Osobní identita
  • Morální odpovědnost
Literatura
  • DESCARTES, René. Meditace o první filosofii. Translated by Petr Glombíček - Tomáš Marvan. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 2010, 127 s. ISBN 9788072984275. info
  • LOCKE, John. Esej o lidském rozumu. Translated by Anna Dokulilová. Praha: Svoboda, 1984, 407 s. info
  • HUME, David. Zkoumání o lidském rozumu. Vyd. v tomto překl. 1. Praha: Svoboda, 1996, 235 s. ISBN 8020505210. info
  • SEARLE, John R. Mysl, mozek a věda. Edited by Marek Nekula. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1994, 129 s. ISBN 8020405097. info
  • PARFIT, Derek. Reasons and persons. Repr. Oxford: Clarendon Press, 1987, xv, 543. ISBN 9780198249085. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin, 2000, 297 s. ISBN 8072720201. info
  • TAVINOR, Grant. The art of videogames. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, 231 s. ISBN 9781405187886. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Ukončení: Písemná práce (esej) v rozsahu 3–5 normostran (5400–9000 znaků) na jedno z témat přednášky nebo vzešlé na základě předchozí domluvy s vyučujícím. Cílem by měla být identifikace a analýza filozoficky relevantních aspektů ve vybrané videohře. Důraz při hodnocení bude kladen na schopnost jasně představit a rozebrat zvolená filozofická témata a problémy.
Informace učitele
Bude-li to kapacita předmětu umožňovat, předmět si mohou po žádosti o výjimku zapsat i studenti mimo mateřské obory.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PHV480