FF:RLMgB090 Kvalitativní metody - Informace o předmětu
RLMgB090 Kvalitativní metody religionistického výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ! RLB90 Kvalitativní metody
Kurz je koncipován s předpokladem, že studentky a studenti již mají základní znalosti o povaze vědeckého výzkumu, rozdílech mezi kvantitativními a kvalitativními přístupy a základní dovednosti spojené s navržením výzkumu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, N-RL_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit posluchačky a posluchače se základními tématy realizace kvalitativního výzkumu v religionistice a rozvinout jejich kompetence v oblasti získávání a zpracování kvalitativních dat. Kurz se zaměřuje na kvalitativní rozhovor (polostrukturovaný a narativní rozhovor) jako výzkumnou metodu, diskutuje ovšem také některé obecnější otázky etnografického výzkumu. Prostřednictvím diskusí nad zadanou četbou, přednášek a vlastní výzkumné praxe jsou studentky a studenti vedeni k tomu, aby si osvojili hlubší znalosti týkající se výzkumného procesu založeného na kvalitativních metodách a praktické dovednosti související s prací v terénu a analýzou dat.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studentky a studenti schopni:
- zvolit vhodný typ kvalitativního rozhovoru s ohledem na výzkumný záměr;
- navrhnout vhodné otázky pro kvalitativní rozhovor;
- provést kvalitativní rozhovor;
- vytvořit přepis nahrávky rozhovoru;
- provést základní analytické operace s kvalitativními daty;
- na základě výzkumných zkušeností a prvních interpretací dat zhodnotit a revidovat výzkumnou otázku a použité metody.
- Osnova
- Uvedení do kurzu, sdílení dosavadních zkušeností účastníků kurzu s kvalitativním výzkumem.
- Výzkumník v terénu: vztahy a etika.
- Polostrukturované rozhovory.
- Vyprávění, zkušenost, identita: narativní rozhovory, orální historie.
- Cvičení: realizace rozhovoru a reflexivní popis situace.
- Kvalitativní dílna: diskuse o dosavadním průběhu realizace výzkumných projektů.
- Cvičení: přepis rozhovoru.
- Kódování kvalitativních dat.
- Analýza dat a psaní religionistického textu; členské reakce na text.
- Literatura
- povinná literatura
- KVALE, Steinar a Svend BRINKMANN. Interviews : learning the craft of qualitative research interviewing. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2009, xviii, 354. ISBN 9780761925422. info
- HAMAR, Eleonóra. Vyprávěná židovství : o narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 243 s. ISBN 9788074190049. info
- EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
- doporučená literatura
- Ethnographic fieldwork : an anthropological reader. Edited by Antonius C. G. M. Robben - Jeffrey A. Sluka. Second edition. Malden, MA: Wiley-Blackwell, a John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2012, xv, 654. ISBN 9780470657157. info
- FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2006, xii, 443. ISBN 1412911451. info
- Qualitative research methods. Edited by Darin Weinberg. 1st pub. Malden: Blackwell Publishers, 2002, viii, 342. ISBN 0-631-21762-2. info
- SILVERMAN, David. Interpreting qualitative data :methods for analysing talk, text and interaction. 1st ed. London: Sage Publications, 1997, x, 224 s. ISBN 0-8039-8758-7. info
- KOHLER-RIESSMAN, Catherine. Narrative analysis. Newbury Park: SAGE Publications, 1993, vii, 79 s. ISBN 0-8039-4754-2. info
- Výukové metody
- Seminární diskuse o zadané četbě, přednášky, výzkumné úkoly, závěrečná práce.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Pro přístup ke kolokviu je potřeba splnit následující podmínky:
1) Průběžný úkol: odevzdání zprávy o realizaci výzkumného rozhovoru v průběhu semestru (hodnocena jako přijata/nepřijata).
2) Prezence: účast na alespoň 50 % kontaktní výuky a aktivní účast na seminární diskusi.
Seminární práce a kolokvium
Ve zkouškovém období se odevzdává závěrečná práce. Kolokvium má podobu ústní rozpravy nad závěrečnými pracemi. Konečné hodnocení je uděleno na základě kvality odevzdané závěrečné práce (70 %) a kvality prezentace práce a vyrovnání se s připomínkami k práci při ústním kolokviu (30 %). - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/RLMgB090