FF:TIM_BK_017 Metody a techniky výzkumu_Bc - Informace o předmětu
TIM_BK_017 Metody a techniky výzkumu pro bakaláře
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 9. 10. 11:00–12:40 N43, Pá 23. 10. 11:00–12:40 N43, Pá 20. 11. 11:00–12:40 N43, Pá 4. 12. 11:00–12:40 N43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, problematice odborných zdrojů, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze použit ve výzkumu v oblasti interaktivních medií jako jsou dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), pozorování a etnografické metody, kvalitativní a kvantitativní analýzy komunikačních sdělení. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- vyhledat relevantní odborné zdroje týkající se zkoumaného výzkumného problému
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity - Osnova
- 1. Základy vědeckého poznání, výzkumný projekt, jeho příprava a parametry
- 2. Základní znaky, aplikace a specifika kvantitativního výzkumu
- 3. Základní znaky, aplikace a specifika kvalitativního výzkumu
- 4. Přehled vybraných výzkumných metod
- Literatura
- povinná literatura
- Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
- doporučená literatura
- Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Kapitola 1: Kvalitativní a kvantitativní výzkum, s. 12-19.
- Strauss, A. a J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Kapitola 2: Začínáme; kapitola 3: Teoretická citlivost; kapitola 4: Použití literatury, s. 21-38.
- Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky / Jadwiga Šanderová ; spolupracovala Alena Miltová. -- Vydání první. -- Praha : Sociologické nakladatelství, 2005, s 13-106.
- Disman, M. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 9788024601397.
- Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing Company. Kap. 1 – Human Inquiry and Science, s. 17-37.
- Johansson, L.G., 2016. Philosophy of Science for Scientists. Springer. Kap. 14 – Some recent trends in science, s. 227-232.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, konzultace, diskuse, čtení
- Metody hodnocení
- Podmínkou ukončení kurzu je úspěšné složení zkoušky, přistoupení ke zkoušce je podmíněno získáním přinejmenším 10 (z 18) bodů za tři průběžné úkoly. Závěrečná zkouška sestává z praktické (návrh výzkumného projektu) a teoretické části. Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba u zkoušky získat alespoň 60 (ze 100) bodů, v tom přinejmenším 20 (ze 35) bodů za praktickou část.
Průběžné úkoly:
1. úkol: Rešeršní dotaz pro vyhledávání literatury v odborných databázích
2. úkol: Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu a hlavních výzkumných otázek
3. úkol: Základní vymezení, reflexe výhod a limitů zvolené výzkumné metody - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/TIM_BK_017