FF:UZCJBE08 Workshopy čj pro CJU - Informace o předmětu
UZCJBE08 Workshopy k pedagogické praxi češtiny pro učitelské studium
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:00–15:40 G13
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro studující imatrikulované DO jara 2019. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako kurz rozšiřující znalosti, které student získal v odborných didaktikách i ve společném pedagogicko-didaktickém základu. Zahrnuje pět workshopů, rozvržených do bloků, věnovaných následujícím tématům:
1) IT dovednosti pro učitele I
2) Učitel-začátečník (kulatý stůl s odborníky z praxe)
3) Základy práva pro učitele
4) Prezentační a rétorické dovednosti
5) Podoba a dopad nové maturity
Student si volí minimálně 4 nabízená témata. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude schopen:
- využívat moderní technologie při přípravě, ale i realizaci výukové činnosti;
- vysvětlit základní pojmy školského zákona;
- napsat základní právní dokumenty;
- charakterizovat postavení začínajícího učitele;
- popsat části nové maturity;
- používat základní pravidla rétoriky - Osnova
- 1) IT dovednosti pro učitele I
- 2) Učitel-začátečník (kulatý stůl s odborníky z praxe)
- 3) Základy práva pro učitele
- 4) Prezentační a rétorické dovednosti
- 5) Podoba a dopad nové maturity
- Jednotlivé workshopy trvají min. 4 vyučovací hodiny. Rozvrh bude upřesněn do začátku semestru.
- Literatura
- MAZÁČOVÁ, Pavlína. Tablety ve výuce pomáhají. Veřejná správa. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2015, roč. 26, č. 15, s. 22-23. ISSN 1213-6581. URL info
- MORAVEC, Josef. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 139, č. 3, s. 17-20, 70 s. ISSN 0323-0449. info
- RIGEL, Filip, Lenka BAHÝĽOVÁ, Veronika KUDROVÁ, Ondřej MORAVEC a Monika PUŠKINOVÁ. Školský zákon. Komentář. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2014, 820 s. Beckova edice komentované zákony. ISBN 978-80-7400-550-3. info
- JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla a M. CHMIEL. Nová státní maturita mateřského jazyka v Česku a Polsku. In Poláci v Brně/ Polacy w Brnie a na jižní Moravě. 1. vyd. Brno: Středoevropské centrum slovanských studií , o. .s., Středoevropské vydavatelství a nakladatelství REGIONY, 2008, s. 255-267. ISBN 80-86735-13-3. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- Výukové metody
- workshopy, teoretická příprava, diskuse v semináři
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen na základě absolvování min. 4 workshopů a na základě odevzdání seminární práce či eseje, která se soustředí na dílčí téma, jemuž byla věnována pozornost na libovolném workshopu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je určen jako povinně volitelný pouze pro studující oboru učitelství češtiny. Studující absolvuje 3 vybrané workshopy dle své volby z nabídky daného semestru.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/UZCJBE08