UZHIA03Im Pedagogická praxe v rámci didaktiky dějepisu I

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/70/50. Souvislá praxe 70 hodin blokově ve škole; příprava studenta. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZHIA01I Didaktika dějepisu I
Studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia, souběžně si zapisují předměty pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Simulace vybraných situací, s nimiž se studenti setkají v učitelské praxi. Využití teoretických znalostí a dovedností získaných z předmětu Didaktika dějepisu ad. Osvojení profesních kompetencí pro každodenní práci učitele, uvědomování si vlastních profesních potřeb a nácvik plánování, realizace a evaluace výuky.
Výstupy z učení
Absolventi budou mít kompetence, s nimiž mohou vstoupit do školské reality: Sociální a komunikační kompetence – pedagogická komunikace se žáky/studenty, komunikace s rodiči, s kolegy, s dalšími vnějšími subjekty; schopnost dovést žáky/studenty k tomu, aby o probírané látce diskutovali (čím více žáci/studenti hovoří a argumentují, tím více se naučí); vést žáky/studenty ke kritickému a kreativnímu myšlení a odpovědnému chování k sobě, komunitě a společnosti; Pedagogicko-psychologické kompetence – řízení pedagogického procesu ve třídě, motivace a individuální potřeby žáků, participace na chodu školy, výchovné působení, řešení specifických situací spojených s výukou a žáky/studenty; práce s chybou a neúspěchem Diagnostické a speciálně pedagogické znalosti a kompetence – rozpoznávání individuálních zvláštností žáků/studentů, realizace individuálního a diferencovaného přístupu k žákům/studentům, uplatňování metodických postupů pro řešení nestandardních situací ve výuce i mimo ni; student je schopen pojmenovat silné a slabé stránky svého profesního výkonu a navrhovat osobní rozvojové cíle; Didaktické a oborově didaktické kompetence – zprostředkování poznatků oboru historie žákům/studentům v souladu se vzdělávacím programem dané školy; schopnost plánovat výuku (vytvoření komplexního návrhu vzdělávacího obsahu pro zadaný tematický blok, plán vyučovací hodiny); formulovat cíle výuky a k nim nalézat vhodné metody a prostředky; realizovat a evaluovat vlastní výuku na standardní úrovni, kterou stanovují současné kurikulární dokumenty; reflektovat zkušenosti z mikrovyučování v semináři; schopnost reflektovat a zavádět inovativní přístupy k historickému vzdělávání v souladu s vývojem didaktiky dějepisu ve 21. století, demokratizací historické a vizuální kultury a proměnou kvality, dostupnosti a uchovávání informací
Osnova
  • 1. Vytvoření komplexního návrhu vzdělávacího obsahu pro zadaný tematický blok z českých dějin. 2. Reflexe kolektivní paměti vázané na téma, definice etických aspektů tématu. 3. Identifikace kontroverzních interpretačních aspektů tématu, nácvik jejich zvládání. 4. Pedagogicky a didakticky obtížné situace a jejich zvládání. 5. Diskuse v rámci seminární skupiny o alternativních přístupech k interpretaci tématu a k didakticky a pedagogicky obtížným situacím.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    doporučená literatura
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Výukové metody
Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení. Výuka simulující reálné prostředí realizována formou studentského mikrovyučování. Student nebo dvojice studentů (tandemová výuka) připraví jednu vyučovací hodinu. Z této přípravy pak v semináři realizují cca 15 až 20 minut výuky a následně proběhne reflexe a kolegiální zpětná vazba. Mikrovyučování bude zachyceno na videokameru a bude je možno využít jako podklad k videoreflexi výuky.
Metody hodnocení
Zvýšený důraz na poskytování zpětné vazby již v průběhu výuky (pravidelná kontrola a vyhodnocení domácí přípravy studentů, hodnocení simulací výuky, diskuse v seminářích apod.). Ukončení předmětu vyžaduje kombinaci docházky a mikrovyučování s hodnocením vázaným na dosažení určeného počtu bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.