DU4000a Didaktika dějin umění I

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/6/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk, z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (přednášející), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 14:00–17:40 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na aktivní osvojení výukových metod a jejich aktuálnost v současném vzdělávání.Studenti se v předmětu seznamují s RVP a ŠVP několika středních škol a učí se do nich implementovat aktuální poznatky z dějin umění jako vědeckého oboru. Předmět učí studenty připravovat podmínky pro učení všech žáků včetně žáků s IVP a se specifickými poruchami učení a uplatňovat formativní hodnocení všech žáků. Důraz je kladen na inovativní výukové metody vč. digitálních elektronických zdrojů.
Osnova
  • 1. Dějiny umění v historických a sociokulturních kontextech, Dějiny umění dnes – vybrané aktuální proudy Nových Dějin umění. 2. Dějiny umění v kurikulárních dokumentech, Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. 3. Tvorba učebního plánu jako didaktická transformace učiva 4. Tradiční didaktické materiály (učebnice) versus moderní didaktická technika (databáze na internetu, dokumenty online, elektronická učebnice), problematika dostupnosti informací x versus jejich pravdivost. 5. Aktivizační výukové metody. 6. Mezioborové výukové projekty. 7. Formy organizace procesu učení žáků ve vyučovací hodině. 8. Hodnocení, didaktické testy, klasifikační metody, vliv klasifikace na motivaci studentů. 9. Průřezová témata a jejich včlenění do vyučovacích hodin Dějin umění. 10. Učíme se mimo instituci: exkurze, edukační programy pro školy galerijních a muzejních institucí, architektonická procházka. 11. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole.
Literatura
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Kateřina HRUŠKOVÁ, Jan CHARVÁT, Petr KUNČÍK, Jiří LANGER, Michaela MATĚJKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Michaela SLIVKOVÁ, Jan SOBOTA, Romana ŠIMURDOVÁ, Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ, Petra VENCLÍKOVÁ a Júlia ZORKOVSKÁ. Vize v umění a ve výchově uměním. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 s. ISBN 978-80-210-8451-3. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
Výukové metody
Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů zadaných na seminářích.
Metody hodnocení
Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu s využitím aktivizačních výukových metod.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.