ISKKPV01 Digitální kompetence jako nástroj intelektuální svobody a aktivního občanství

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Víchová (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Digitální kompetence podle Evropské komise potřebuje každý občan, aby mohl aktivně vykonávat své občanství. Zaměříme se především na to, jaké konkrétní digitální kompetence nalezneme v modelu DigComp, co si pod nimi představit a také na to, jak je integrovat do života a vzdělávacích aktivit knihoven. Rozvoj digitálních kompetencí v knihovně je podstatným pilířem v budování demokratické otevřené občanské společnosti.
Cílem kurzu je systematické promyšlení toho, jak lze jednotlivé části kompetenčního rámce DigComp 2.1 implementovat do knihovnického prostředí a do edukační praxe knihoven.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- pracovat s rámcem DigComp 2.1;
- navrhovat vzdělávací aktivity dle jednotlivých dimensí rámce;
- stanovovat strategii vzdělávání v knihovně s ohledem na digitální kompetence občanů;
- chápat a docenit význam digitálních kompetencí pro rozvoj občanské společnosti.
Osnova
  • Úvod, vymezení konceptu kompetence a digitálních kompetencí
  • DigComp 2.1
  • Informační a datová gramotnost
  • Komunikace a spolupráce
  • Tvorba digitálního obsahu
  • Bezpečnost
  • Řešení problémů
  • Samostatná práce
Literatura
    doporučená literatura
  • FALLOON, Garry. From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 2020, 68.5: 2449-2472.
  • ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Masarykova univerzita, 2019.
  • GUILLÉN-GÁMEZ, Francisco D., et al. Analysis of teachers’ pedagogical digital competence: Identification of factors predicting their acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 2020, 1-18
Výukové metody
Kurz je koncipován jako netutorovaný e-learningový kurz.
Metody hodnocení
Účast, průběžné plnění úkolů a výzev v kurzu.
Informace učitele
Projekt je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) na realizaci Institucionálního plánu Masarykovy univerzity pro rok 2021.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/ISKKPV01