FF:RLBcB551 Náboženská zkušenost - Informace o předmětu
RLBcB551 Výzkum náboženské zkušenosti
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nenadalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLBcB551/Kombi: Pá 8. 10. 16:00–17:40 D32, Pá 5. 11. 16:00–17:40 D32, Pá 3. 12. 16:00–17:40 D32, J. Nenadalová
RLBcB551/Prez: Út 12:00–13:40 N43, J. Nenadalová - Předpoklady
- RLBcA001: Úvod do religionistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled teoreticko-metodologických rámců výzkumu náboženské zkušenosti a její typologizace. Budou představeny různé teoretické přístupy ke studiu náboženské zkušenosti, jejich kritika i dobový kontext. Posluchači si osvojí pojmy jako je mystická zkušenost, náboženská zkušenost, psychedelická zkušenost, zkušenost považovaná za náboženskou atd., a naučí se rozlišovat mezi přístupy esencialismu (perennialismu), sociálního konstruktivismu a kognitivní vědy o náboženství. Dále se posluchači naučí orientovat v rozdílech mezi různými metodologickými přístupy ke studiu náboženské zkušenosti a budou seznámeni s jejich výhodami a limity. Součástí kurzu bude i četba tří studií (z toho dvou v angličtině), na niž navazuje vypracování jednoho komentáře a jeho obhajoba na seminární diskuzi, čímž si posluchači prohloubí schopnosti argumentace a porozumění teoretickým textům. Zároveň se naučí rozmýšlet nad teoretickou konceptualizací a metodologickým uchopením jimi vybraného jevu skrze vypracování individuálního návrhu výzkumného projektu.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
• Orientovat se v základních teoretických přístupech ke studiu náboženské zkušenosti od 19. století až po současnost,
• chápat základní metodologické způsoby studia náboženské zkušenosti,
• orientovat se v pojmech, které se ke studiu náboženské zkušenosti váží,
• chápat kulturní a teoretický kontext rozdílných způsobů studia a typologizací náboženské zkušenosti,
• porozumět teoretickým textům v českém i anglickém jazyce a argumentovat vlastní postoj k těmto textům,
• zpracovat vlastní návrh výzkumného projektu. - Osnova
- 1) Úvodní hodina
- 2) William James a počátky výzkumu náboženské (mystické) zkušenosti a. Seminář 1
- 3) Šedesátá léta, psychedelický mysticismus a rozvoj alternativ
- 4) Perennialismus (esencalismus) ve studiu náboženské zkušenosti
- 5) Fenomenologie náboženské zkušenosti a. Seminář 2
- 6) Konstruktivismus ve studiu náboženské zkušenosti
- 7) Antropologie náboženské zkušenosti
- 8) Krize konceptu “náboženská zkušenost” a jeho kritika; hledání nových cest ke studiu náboženské zkušenosti s pomocí kognitivní vědy o náboženství
- 9) Zkušenost, považovaná za náboženskou: Building block approach a kognice událostí a. Seminář 3
- 10) Teorie prediktivního vyhodnocování ve studiu náboženské zkušenosti
- 11) Náboženská zkušenost z hlediska evoluce
- 12) Prezentace anotací a závěrečná diskuze
- Literatura
- povinná literatura
- JAMES, William. The varieties of religious experience. New York, NY: Library of America, 2010, xviii, 517. ISBN 9781598530629. URL info
- TAVES, Ann. Religious experience reconsidered : a building-block approach to the study of religion and other special things. Princeton: Princeton University Press, 2009, xv, 212. ISBN 9780691140872. info
- doporučená literatura
- Luhrmann, T. M. (2020). How God Becomes Real: Kindling the Presence of Invisible Others. New Jersey: Princeton University Press.
- Schjoedt, U. & Andersen, M. (2017). How does religious experience work in predictive minds? Religion, Brain & Behavior, 7(4), 320–323.
- Taves, A. (1999). Fits, Trances, and Visions: Experiencing Religion and Explaining Experience from Wesley to James. Princeton: Princeton University Press.
- FRITH, Christopher D. Making up the mind : how the brain creates our mental world. Malden: Blackwell Publishing, 2007, xii, 234. ISBN 9781405160223. info
- Výukové metody
- přednášky, samostatná četba literatury, vypracování písemného komentáře a jeho obhajoba v seminární diskuzi, aktivní účast na seminárních diskusích, prezentace anotace projektu během závěrečné hodiny a následné samostatné zpracování návrhu výzkumného projektu, zpětná vazba přednášejícího na vypracovaný projekt (písemná a ústní).
- Metody hodnocení
- Písemné zodpovězení vybrané otázky (komentář) k jednomu ze tří seminárních bloků (0–20b, 10%), obhájení komentáře během seminární diskuze (0–10b, 10%), aktivita během seminárních diskuzí (0–20b, 10%), vypracování anotace návrhu výzkumného projektu (0–40b, 10%) a její krátká prezentace v závěrečné hodině (0–10b, 10%), bonusové body za docházku a aktivitu v závěrečné diskuzi (0–10b). Za aktivitu během semestru je tedy nutno získat alespoň 60b ze 100b – 50%. Dále se hodnotí vypracování návrhu výzkumného projektu, jeho odeslání v řádném nebo opravném termínu do odevzdávárny v IS a obhájení během ústního kolokvia (alespoň 60b ze 100b – 50%). Student tedy musí získat alespoň 120b z maxima 200b (100 %) za celý kurz, v rámci dvou hlavních oddílů nesmí klesnout pod hranici 60 bodů.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/RLBcB551