AJU5302 Učitelská praxe z anglického jazyka 1

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
blokově (39 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
AJU5103 Didaktika AJ III && AJU5401 Zkouška z anglického jazyka && AJU5402 Ústní zkouška z AJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je umožnit studentům stát se učiteli a použít své teoretické znalosti jazyka, osvojování jazyka a didaktiky angličtiny jako cizího jazyka při přípravě hodin a výuce. Studenti se budou připravovat a následně vyučovat v malých skupinách. Během průběžné praxe si studenti vyzkouší výuku řečových dovedností a jazykových prostředků za použití různých materiálů a způsobů. Studenti poté jednak reflektují na výuku vlastní i tu kolegů, jednak splní analytické a reflektivní úkoly vycházející z nahrávek jejich učitelské výuky. Studenti také sestaví portfolio, se kterým se bude pracovat během státní závěrečné zkoušky.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Připravit na řečové dovednosti/jazykové prostředky zaměřenou 45minutovou hodinu angličtiny, která bude obsahovat náležité cíle a fáze lekce, vhodné organizační formy, vyrovnané množství aktivit, vyhovující načasování jednotlivých fází, analýzu jazyka s jasným zaměřením na význam, formu a užití; očekávané problémy a jejich řešení. 2. Vybrat, adaptovat a doplnit materiály vyhovující potřebám žáků, vyučovat třídu s povědomím o jejích potřebách a preferencích v učení; 3. Odučit 45minutovou hodinu angličtiny zaměřenou na řečové dovednosti/jazykové prostředky a demonstrovat tak efektivní realizaci své přípravy, vhodné uzpůsobení jazyka dané úrovni, identifikaci a opravu chyb, řízení a organizaci výuky. 4. Analyzovat vlastní přípravu výuky a výuku samotnou. 5. Reflektovat na vlastní učitelské dovednosti ve smyslu předností a slabin; určit, jak může v rámci budoucí výuky rozvíjet své slabé stránky. 6. Poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu.
Osnova
  • 1. Během semestru studenti v malých skupinách připravují a vyučují hodiny angličtiny každý týden. 2. Náslechy. 3. Studenti reflektují na svou praxi a poskytují a dostávají konstruktivní zpětnou vazbu na své hodiny. 4. Video-nahrávka a analýza vlastních hodin studenta.
Literatura
    povinná literatura
  • Crooks, G. (2003). A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge: CUP.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
    doporučená literatura
  • Smith, B., & Swan, M. (2001). Learner English: a teacher’s guide to interference and other problems. Cambridge: CUP.
  • Kelly, G. (2000). How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman
  • Murphy, M. (2004). English Grammar in Use: A Self-Study Practice and Reference Book for Intermediate Students of English. Cambridge: CUP.
  • Underhill, A. (1994). Sound Foundations. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Swan, M. (2010). Practical English Usage. Oxford: OUP.
  • Thornbury, S., (1999). How to teach grammar. Harlow: Longman.
  • Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Harlow: Longman.
  • Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Výukové metody
Plánování, výuka, náslech a zpětná vazba, analýza videonahrávky.
Metody hodnocení
Studenti jsou povinni strávit během semestru alespoň tři hodiny týdně v prostředí jazykové výuky. To zahrnuje výuku v páru nebo skupině studentů, samostatnou výuku, náslechy, reflexi a zpětnou vazbu. Všechny hodiny se odehrávají pod dohledem zkušených učitelů a/nebo vyučujících z katedry, kteří se aktivně účastní reflektivních setkání. Před každou hodinou vyučovanou samostatně nebo ve skupině jsou studenti povinni odevzdat také kompletní přípravu, včetně analýzy jazyka a materiálů. Studenti rovněž odevzdají analytické a reflektivní úkoly vycházející z video-nahrávek vlastní výuky během semestru. Také jsou povinni sestavit portfolio všech dokumentů, úkolů a zpětné vazby učitele.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2023, podzim 2024.