ASH_BZk Státní závěrečná zkouška bakalářská

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (cvičící)
PhDr. Stanislav Tesař (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Ratolístková
Dodavatelské pracoviště: Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Student může vykonat bakalářskou zkoušku až po splnění všech studijních povinností vyplývajících ze studijního plánu. Uzavírání studia probíhá v rámci vypsaného termínu (viz závazné termíny).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Při státní bakalářské zkoušce student prokazuje svou celkovou orientaci v oboru, úroveň jeho schopností, znalostí a dovedností. Obhajoba bakalářské diplomové práce je součástí zkoušky. Zkouška se koná z těchto okruhů: 1) provozovací praxe staré hudby, 2) dějiny hudby. Součástí SZZ je absolventské vystoupení (rozsah min. 20 min. sólového repertoáru), splněné před termínem státní zkoušky.
Výstupy z učení
Student bude v rámci ústní zkoušky schopen ovládat otázky z oblasti provozovací praxe staré hudby a dějin hudby na požadované úrovni.
Osnova
  • Předmět se realizuje formou zkoušky. Tematické okruhy k ústní části státní závěrečné zkoušky: A. Provozovací praxe staré hudby Předmět a vývoj oboru provozovací praxe staré hudby, základní disciplíny (heuristika, organologie, historiografie, teorie apod.), základní literatura. Představení základních oborových traktátů (Philomathes, Blahoslav, Praetorius, Janovka, Mattheson, Quantz, C.Ph.E.Bach, L. Mozart). Základní tematické katalogy (J. S. Bach, Händel, Vivaldi, C. Ph. E. Bach). Dobové chápaní tempa a rytmu podle J. J. Quantze a L. Mozarta. Vztah hudby a slova, hudební symbolika, hudebně rétorické figury. Dějiny a literatura hlavního oboru (nástroje/zpěvu - podle zaměření studenta). Problematika ladění (pythagorejské a středotónové ladění - charakteristiky). Organologie: historické nástroje (základní prameny, problematika ikonografie). Teorie hudebního zápisu (přestavení disciplíny). Edice staré hudby (nejdůležitější české i zahraniční ediční řady, ediční zásady, rozdíly mezi kritickou a praktickou edicí). Kontrapunkt, jeho základní techniky a prameny. Generálbas, jeho základní techniky a prameny. Lexikografická literatura v 18. století (představení jednotlivých slovníků). B. Dějiny hudby Trubadúři, truvéři, minnesang (náměty, formy, představitelé). Vznik a vývoj vícehlasu v Evropě ve 12. – 14. století. Nizozemská polyfonie 15. a 16. století. Vznik doprovázené monodie, opery a oratoria (do konce 17. století) Opera, oratorium a kantáta v 18. století. Instrumentální formy v 17. a 18. století. Hudební vývoj v českých zemích v 16. a 17. století. Hudební vývoj v českých zemích v 18. století (typy provozu, lokality, mecenášské a skladatelské osobnosti). Šlechtické hudební soubory v českých zemích v 16.- 18. století. Přehled stylových tendencí v hudbě 18. století: galantní styl, empfindsamer Stil, Sturm und Drang, vídeňský klasicismus. Národní školy v baroku (Francie, Itálie, Německo). Hudba vrcholného klasicismu - hudební formy, osobnosti (1780-1815). Skladatelé narození v českých zemích působící mimo země Koruny české. Chrámová hudba (s hlavním důrazem na zhudebnění mešního ordinaria a na duchovní píseň).
Literatura
  • Literatura není zadávána, studenti si ji volí individuálně.
Výukové metody
Individuální příprava na okruhy otázek.
Metody hodnocení
Ústní zkouška za účasti státní zkušební komise.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.