FF:SPVCJUDid1 Didaktika čj/lit. I - Informace o předmětu
SPVCJUDid1 Didaktika českého jazyka a literatury I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPVCJUDid1/01: Út 14:00–15:40 C32, M. Křápková Hrdličková
SPVCJUDid1/02: Út 8:00–9:40 C32, M. Křápková Hrdličková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů středních škol (program FF, C-CV, směr Český jazyk a literatura)
- Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrální, z toho 28 hodin seminární výuky a 12 hodin workshopů.
Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování české literatuře demonstrovaných v řízené diskuzi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků včetně probírání didaktických témat v aplikaci na výuku literatury; didaktický potenciál uměleckých textů je tedy využit, a akcent na umělecký text je v zadání výstupů i jejich reflexi profilován. Obecným cílem je, aby výuka oborové didaktiky neztratila své esteticko-výchovné zaměření, konkrétně vedoucí k eliminování deskriptivní naukovosti, k četbě (a její reflexi) i tvorbě (konstrukci a rekonstrukci textů). - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět základním principům aktivního vyučování české a světové literatuře;
- vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu;
- vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny;
- použít základní principy aktivního vyučování české a světové literatuře ve své vlastní praxi. - Osnova
- 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatury.
- 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování.
- 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia.
- 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury.
- 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí.
- 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze.
- 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře.
- 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova).
- 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student, studenti, učitel-student- studenti, student-studenti-učitel).
- 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění.
- 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, problematika tzv. kulturní deník (podvojný deník).
- 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury.
- 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře.
- 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině.
- 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury.
- 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby.
- 17. Metodika práce s recitátorem.
- 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury.
- 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část.
- 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů.
- 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností.
- 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu.
- Literatura
- povinná literatura
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- doporučená literatura
- NOVÁ LITERATURA PRO STŘEDNÍ ŠKOLY I. 1. vyd. Brno: Didaktis 2018. 142 s. ISBN 978-80-7358-295.
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
- neurčeno
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 2005. 295 s. ISBN 8085860155.
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 2005. 256 s. ISBN 8085860163.
- Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7
- Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig – Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
- SOUKAL, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy I. – IV. 1. vyd. Praha: SPN 2004 – 2007.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Zdeněk BENEŠ; Martin BÍLEK; Karla BRÜCKNEROVÁ; Miroslava ČERNOCHOVÁ; Věra ČÍŽKOVÁ; Hana ČTRNÁCTOVÁ; Leoš DVOŘÁK; Kateřina DYTRTOVÁ; Blažena GRACOVÁ; Ondřej HNÍK; Martina KEKULE; Klára KOSTKOVÁ; Milan KUBIATKO; Michal NEDĚLKA; Jarmila NOVOTNÁ; Miroslav PAPÁČEK; Jan PETR; Michaela PÍŠOVÁ; Dana ŘEZNÍČKOVÁ; Jan SLAVÍK; Antonín STANĚK; Martina ŠMEJKALOVÁ; Marie TICHÁ; Josef VALENTA; Jiří VANÍČEK; Naďa VONDROVÁ; Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- MAREŠ, Jan; Stanislav JEŽEK; Helena GRECMANOVÁ a Miroslav DOPITA. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 1. revidovaná verze. Praha: NÚV, 2012, 48 s. ISBN 978-80-87652-89-3. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- ŠVEC, Vlastimil; Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 231 s. ISBN 80-7183-215-4. info
- HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 150 s. ISBN 80-7183-131-X. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
- KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- Výukové metody
- Diskuze k různým modelům aktivní vyučovací hodiny.
Diskuze ke kritické reflexi vybraného učebního textu. - Metody hodnocení
- Předpokladem přijetí ke zkoušce je aktivní práce v semináři a realizace studentského cvičného výstupu na vybrané literární téma. Po výstupu v semináři student zapracuje připomínky vyučujícího do finální verze přípravy a srovnání učebnic, které mu zašle mailem v předstihu před kolokviem/ zkouškou. Přijetí přípravy a kritického srovnání učebnic je vyznačeno v poznámkovém bloku. Není dovoleno přistoupit ke zkoušce bez tohoto záznamu v poznámkovém bloku.
Součástí zkoušky je rozprava k didakticky zaměřenému článku v časopise Český jazyk a literatura a jsou prověřovány problémové okruhy, reflektované v rámci semináře. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SPVCJUDid1