FF:SUS_218 Verismus - Informace o předmětu
SUS_218 Světový a český verismus
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (přednášející)
PhDr. Dagmar Koudelková (náhr. zkoušející) - Garance
- prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Evropský operní verismus- cílem kurzu je doložit na řadě příkladů a situací stav evropské opery od konce 80. let 19. století do konce první světové války. Proti verdiovské a wagnerovské opeře se vyhraňuje především v Itálii vlivem literárního naturalismu od 60. let 19. století (Giovanni Verga) nový operní směr. Převládá v něm silný vliv naturalismu a tragická tematika. Vznikl původně jako reakce na snahu milánského nakladatele Ricordiho podnítit další vývoj opery a zejména získat kratší a více flexibilní opery. Vyvíjel se od konce 80. let 19.století postupně ve třech na sebe navazujících vlnách - nejprve verismo rustico - venkovský lokalizovaný do prostředí jižní Itálie a Sicilie s jejich rituály, posléze verismo borghese - občanský, měšťanský,"buržoazní" a konečně verismo exotico s přesahem do Asie nebo Ameriky. Kurz postihne i naši reakci na tento směr (Janáček, Kovařovic, Bendl, Weiss a další). V průběhu kurzu posluchači poznají poslední nahrávky nejznámějších veristických oper Pucciniho (Tosca, Bohéma, Turandot), ale i dalších autorů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- orientovat se v problematice verismu v evropské opeře
- rozeznat specifika a odlišnosti tří základních etap označovaných jako verismo rustico, verismo borghese, verismo exotico
- charakterizovat díla vybraných autorů - Osnova
- 1. Verga - hudební verismus startuje v 80.letech 19. století a rychle se rozšíří po celé Evropě a brzy i do zámoří (USA, Jižní Amerika) díky italským konexím
- 2. Proč je verismus směr a nikoliv styl - tematismus veristických oper, převaha tragických témat
- 3. Následnost veristických odrůd - začíná verismo rustico, lokalizovaný do jižní Itálie a na Sicílii (tragické příběhy); následuje okolo roku 1900 verismo borghese, občanský, "buržoazní" (do hry vstupuje město: Bohéma - Paříž, Tosca - Řím; nedávná minulost); verismo exotico - rozšíření veristických námětů do Asie (Madama Butterfly, Turandot)
- 4. Česká reakce na verismus - především Janáček: Janáčkova Pastorkyňa jako verismo rustico, Osud jako verismo borghese, Výlety pana Broučka jako verismo exotico
- 5. Difuze verismu do první světové války - vliv verismu na operetu (Nedbal)
- 6. Co vadilo Z. Nejedlému na verismu?!?
- Literatura
- povinná literatura
- ABBATE, Carolyn a Roger PARKER. Dějiny opery : posledních 400 let. Translated by Robert Novotný. Vydání první. Praha: Argo, 2017, 652 stran. ISBN 9788073637002. info
- ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998, 301 s. ISBN 80-902197-4-8. info
- Výukové metody
- přednáška, poslech, analýza
- Metody hodnocení
- test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SUS_218