PSBB080 Stres management & Mindfulness

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Kňažek (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Bc. Lucie Robošová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 27. 9. 12:00–14:40 G31, St 4. 10. 12:00–14:40 G31, St 25. 10. 12:00–14:40 G31, St 1. 11. 12:00–14:40 G31, St 22. 11. 12:00–14:40 G31, St 29. 11. 12:00–14:40 G31
Předpoklady
Předmět je primárně určen pro studenty psychologie FF MU. Předmět bude probíhat v českém a slovenském jazyce. Předmět se v rámci semestru bude konat nepravidelně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení si základních technik pro zvládání stresových situací u studentů v různých prostředích od studijního až po pracovní a osobní. Předmět dále podpoří začlenění metod neformálního vzdělávání ve výuce vysokoškolských oborů, zvýši proaktivitu studentů, podpoří jejich sociální cítění a aktivnější zapojení do společnosti.
Výstupy z učení
Výstupy předmětu jsou závislé od míry osobní angažovanosti jednotlivých studentů a jejich ochoty metody a techniky v předmětu získané používat ve svém životě.

Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu schopni využívat mnoho konkrétních technik a metod, mimo jiné:

- budou schopni používat různé dechové techniky a sebe-reflektivní techniky mindfulness;
- budou si vědomi svých opakujících se vzorců chování a myšlenkových pastí, do kterých upadají a budou s nimi schopni vědomě pracovat;
- budou schopni s odstupem pozorovat různé situace odehrávající se v jejich životě a budou vědět jakým způsobem k nim efektivně přistupovat a vědomě s nimi pracovat.
Osnova
  • V jarním semestru 2024 bude výuka probíhat následujícím způsobem:
    - nejdříve proběhne 3-denní bloková výuka (prezenčně, od pátku 22.3. do neděle 24.3., celkem 24 vyučovacích hodin) - následující týdny budou věnovány praktikování naučených dovedností, plnění úkolů (online v interaktivní osnově) a individuálním konzultacím (v případě potřeby) - nakonec proběhne závěrečné setkání (prezenčně)

    Obsah a pořadí seminářů v osnově je orientační a může se lišit podle aktuálních potřeb skupiny během semestru.

  • 1. Úvod do stresu – co to je? Jak vzniká a jak se manifestuje? Jaké existují formy? Stres z učení
  • 2. Principy Mindfulness (všímavosti), vliv minulosti a budoucnosti, meditace s jídlem
  • 3. Práce pod stresem, techniky zvládaní stresu, dechové techniky
  • 4. Myšlenkové pasti a jak si s nimi poradit, čas a jeho vliv na stres
  • 5. Body-scan, pohyb a jeho vliv na stres, pozitivní myšlení a afirmace
  • 6. Vědomá procházka, stres a příroda, lesní koupel, závěrečný kruh

Literatura
  • PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
  • John A. Romas, Manoj Sharma. (2017). Practical Stress Management: A Comprehensive Workbook (7th edition, 236 s.) Academic Press, Elsevier Inc
Výukové metody
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. Je vyžadována aktivní participace (individuálně či ve skupinkách) pomocí komunikačních, konfrontačních, (sebe) reflektivních a relaxačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Požadavky k získání zápočtu:

1. Plná a aktivní účast alespoň na 5 ze 6 setkání
2. Vypracování eseje - reflexe - Termín odevzdání: do konce semestru - rozsah: nejméně 1 normostrana - tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
3. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 6 těchto průběžných aktivit)
4. Vyplnění písemného online hodnocení celého předmětu
Informace učitele
Lektory budou Mgr. Filip Kňažek a Mgr. Lucie Robošová.

Mgr. Filip Kňažek, UČO 417830


Volám sa Filip a som lektor a facilitátor neformálneho vzdelávania, sebarozvojový sprievodca a farmaceut. Neformálnemu vzdelávaniu sa venujem od roku 2014 väčšinou v neziskovom a univerzitnom prostredí, doma aj v zahraničí. Rád prepájam a hľadám prieniky medzi formálnym a neformálnym vzdelávaním. Zaoberám sa hlavne témami týkajúcimi sa sebarozvoja, duševného zdravia, pohybu a prírody. Mám bohaté skúsenosti s krátkodobými a dlhodobými tréningami mäkkých zručností (soft skills) zameraných na témy - vzorce správania, komunikácia, zvládanie stresu, všímavosť, zvládanie konfliktov, leadership, reč tela a pohyb, koučing a medzikultúrne rozdiely a emočný manažment v kombinácii s pohybom a prírodou. Pracujem na poli medzinárodných vzdelávacích programov Erasmus+ a European Solidarity Corps (ESC), samostatne, aj pod Domom zahraniční spolupráce (DZS). Na MUNI okrem predmetov Základy efektivní komunikace a Stres management & Mindfulness, lektorujem aj Interkulturní kompetence. V rámci vzdelávania sa ďalej podieľam na destigmatizácií, šírení povedomia a výskume terapeutického účinku psychedelických látok, organizujem skupiny psychedelickej integrácie a som prednášajúcim v kurze Psychedelické minimum. Pracujem v slovenčine a angličtine.


Mgr. Lucie Robošová, UČO 457491


Jmenuji se Lucka, jsem farmaceutka a studentka psychologie. K neformálnímu vzdělávání mám blízko od roku 2019, kdy jsem se začala intenzivněji vzdělávat v oblasti interpersonálních dovedností. Jako účastník jsem prošla řadou kurzů s tematikou efektivní komunikace, zvládání konfliktů, práce s agresí či krizové intervence. Získané znalosti a dovednosti dodnes aktivně používám a rozvíjím s klienty ve své lékárenské praxi. Vytvářet a vést vlastní interaktivní tréninky jsem se naučila na Letní trenérské škole od asociace Psychočas. V současnosti se zajímám především o nenásilnou komunikaci, emoční prožívání, zvládání agrese, stres a psychosomatiku. Mým cílem je rozšiřovat obzory studentům a zdravotníkům o znalosti z pole psychologie a interpersonálních dovedností, které jim pomohou vést svobodnější a spokojenější profesní (i osobní) život.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.