AJL15087 Origins of American Science Fiction

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Katie Googe (přednášející), doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:40 G33, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 17/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 13/10
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course will explore important works and concepts in nineteenth-century American literature that influenced later science fiction. The texts we read will discuss social and technological changes in the United States through plots involving time travel, unexplored worlds, and fantastic inventions. Covered authors include: Washington Irving, Edgar Allan Poe, Mary Griffith, Nathaniel Hawthorne, Martin Delany, Mark Twain, Mary Bradley Lane, and Charles W. Chesnutt. We will focus on the ways in which these authors address nineteenth-century debates about race, gender, and the growing American empire. This course will teach students to identify key texts in the history of science fiction in the United States, analyze their connections to nineteenth century American social movements, and appreciate the complex sources of later science fiction texts.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
-identify major influences on early American science fiction
-explain the relationship between the themes of science fiction texts and nineteenth-century American culture
-analyze how authors' different backgrounds influenced their writing
Osnova
  • Science and American identity; Utopianism; Race, Gender, and Science; Speculative Fiction and the Civil War; the Industrial Revolution; American Imperialism
Výukové metody
One 2-hour seminar per week, including a class discussion, interpretative reading, and reflective writing.
Metody hodnocení
Weekly short responses - 20%; class discussion - 10%; in-class presentation - 20%, final paper - 40%.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
There will be no class on the second week of the semester, September 23.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/AJL15087