FF:CJCC12 Č. v interkult. souvislostech - Informace o předmětu
CJCC12 Čeština v interkulturních souvislostech
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Muchová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 12:00–13:40 K22, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V semináři se zahraniční studenti seznámí se šíří možností svého uplatnění jako budoucích absolventů bakalářského programu studia český jazyk a literatura. Specifikem semináře, stejně tak jako celé specializace, je propojení statutu nerodilého mluvčího, který však v rámci jazykové kompetence českého jazyka dosáhne výstupní úrovně C2 (tedy jako rodilý mluvčí). Jednou ze základních perspektiv bude seznámení se s možným uplatněním jak na území ČR, tak na území jejich domovské země. Studenti se seznámí s možnostmi nabízenými v oblasti kultury (Česká centra, zastupitelské úřady, kulturní organizace, projekty škol bez hranic, české školičky aj.), v komerční sféře (jazykoví poradci v soukromých firmách či nadnárodních společnostech), v rámci regionální spolupráce (mikroregiony, partnerská města, projekty přeshraniční spolupráce tj. ČR a sousední státy) nebo jako překladatelé. Zvláštní pozornost bude věnována možnostem využití získaných poznatků jako učitelé/lektoři českého jazyka, ať už v ČR, či v zahraničí, v rámci jazykových kurzů mimo akademické prostředí. Zde se studenti seznámí především s výukovými materiály a testovacími metodami, dále pak s typy zkoušek v rámci různých testovacích center.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude schopen:
- pojmenovat základní diference jazykových úrovní dle SERRJ pro češtinu;
- orientovat se v nabídce výukových materiálů, rozlišit jejich vhodnost z hlediska typu kurzu, věku studenta, výukového cíle aj.;
- pojmenovat a charakterizovat základní testovací metody.
Student rovněž získá přehled v oblasti možného uplatnění se na trhu práce, ať již na území ČR, či jeho domovské země. - Osnova
- 1/ Úvodní seznámení s možnostmi uplatnění na území ČR, či v jejich domovské zemi.
- 2/ Možnosti působení jako jazykoví učitelé/lektoři v zahraničí - Česká centra, bohemistiky, krajanské komunity, různé mezinárodní vzdělávací programy zaštítěné EU (např. nabídky v rámci Akademické informační agentury AIA).
- 3/ Možnosti působení jako jazykoví učitelé/lektoři v rámci České republiky - jazykové školy, přípravné kurzy pro studium na VŠ, kurzy pro azylanty a držitele mezinárodní ochrany.
- 4/ Seznámení se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERRJ), konkrétně tedy český jazyk.
- 5/ Typy zkoušek, které probíhají na území ČR, popř. jejich domovského státu, a testovací centra.
- 6/ Konkrétní ukázky způsobů testování, tvorba testů.
- 7/ Metody výuky cizích jazyků.
- 8/ Výukové materiály.
- 9/ Otevřená diskuse na téma sociokulturní rozdíly mezi zahraničními uživateli českého jazyka.
- 10/ Shrnutí a závěr.
- Literatura
- Śára M., Prahová úroveň - Čeština jako cizí jazyk. Cizí jazky, Council of Europe, 2001
- Náhradní obsah: Šindelářová J., Čeština jako cizí jazyk v evrpoském kontextu. UJEP, 2008.
- Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka - od roku 2003.
- Připravujeme se k certifikováné zkoušce - úroveň B1.
- Hádková M., Čeština jako cizí jazyk podle SERRJ - úroveň - A1, MŠMT 2005
- Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny B2.
- Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny úroveň A2 (CCE–A2) Barbora Herciková Pavla Klimešová Málková Kateřina Pokorná
- Náhradní obsah: Holub J., Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu . Úroveň B2, MŠMT, 2005.
- Čadská M., Čeština jako cizí jazyk podle SERJJ - úroveň A2, MŠMT, 2005
- ANDRÁŠOVÁ, Hana a Alena PODEPŘELOVÁ. Na cestě za češtinou : inspirativní náměty pro učitele češtiny jako cizího jazyka. 1. vyd. Braha: Klett, 2008, 183 s. ISBN 9788073970048. info
- Výukové metody
- Přednáška, prezentace, diskuze.
- Metody hodnocení
- Kolokvium.
- Informace učitele
- Důležité informace, se kterými se ve výuce bude pracovat, naleznete také na těchto webových adresách: http://cestina-pro-cizince.cz/ http://ujop.cuni.cz/zkouska/zkouska-z-cestiny-pro-udeleni-trvaleho-pobytu http://ujop.cuni.cz/zkouska/obcanstvi http://ujop.cuni.cz/zkouska/certifikovana-zkouska-z-cestiny-pro-cizince-cce http://www.czechcentres.cz/ http://www.dzs.cz/cz/akademicka-informacni-agentura/ http://www.auccj.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/CJCC12