DESB76 Research through design: Interventions for information science

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 12/12
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Research through Design se bude zabývat různými tématy, včetně koncepce a významu výzkumu prostřednictvím designu, jeho perspektiv a omezení v informační vědě. Součástí kurzu budou úvodní rámovací hodiny, případové studie s hostujícími přednáškami a diskusemi také prostor pro závěrečné prezentace námětů esejí a společné diskuse.
---
The Research through Design course will cover various topics, including the concept and significance of Research through Design, perspectives and limitations in information science, and case studies with guest lectures and discussions. The course will also include a session for final essay presentations and collaborative discussions.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen*schopna: - porozumět, vysvětlit a používat přístup Research through Design v kontextu informační vědy, - kriticky zhodnotit roli designových přístupů v informační vědě, - navrhnout vlastní výzkumně-designový projekt.
---
Upon completion of the course, the learner will be able to: - Understand, explain, and apply the Research through Design approach in the context of information science, - critically evaluate the role of design approaches in information science, - design their own RtD project.
Osnova
  • What is Research through Design? [CZ]
  • In this section, we will explore the concept of Research through Design and understand its significance in the field of information science.

  • Research through Design in Information Science: Perspectives, Opportunities, and Limitations [CZ]
  • In our second lecture, we will delve into the various perspectives, opportunities, and limitations associated with Research through Design, specifically in the context of information science.

  • Case Study I of Research through Design (Guest Lecture + Discussion) [EN]
  • In this session, we will have a guest lecture and discuss the first case study of Research through Design, exploring real-world examples and their implications.

  • Case Study II of Research through Design (Guest Lecture + Discussion) [EN]
  • Continuing our exploration, we will have a guest lecture and discuss the second case study of Research through Design, examining different approaches and outcomes.

  • Case Study III of Research through Design (Guest Lecture + Discussion) [EN]
  • Moving forward, we will analyze the third case study of Research through Design through a guest lecture and engaging in a discussion, uncovering unique insights and lessons learned.

  • Case Study IV of Research through Design (Guest Lecture + Discussion) [EN]
  • In this session, we will focus on the fourth case study of Research through Design, where a guest lecturer will share their expertise and facilitate a discussion to deepen our understanding.

  • Discussion and Ideas for Final Essay Presentations [CZ + EN]
  • Lastly, we will have an open discussion where we can share and discuss our ideas and preliminary ideas for the final essay presentations, allowing for collaboration and feedback from the group.

Literatura
  • Bardzell, J., Bardzell, S., Dalsgaard, P., Gross, S., & Halskov, K. (2016). Documenting the Research Through Design Process. Proceedings of the 2016 ACM Conference on Designing Interactive Systems, 96–107. https://doi.org/10.1145/2901790.2901859
  • Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Art.
  • Bell, S. J., & Shank, J. D. (2007). Academic librarianship by design: a blended librarian’s guide to the tools and techniques. American Library Association.
  • Giaccardi, E. (2019). Histories and futures of research through design : From prototypes to connected things. International Journal of Design, 13.
  • Zimmerman, J., Forlizzi, J., & Evenson, S. (2007). Research through design as a method for interaction design research in HCI. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 493–502. https://doi.org/10.1145/1240624.124070
  • Redström, J., & Wiltse, H. (2020). Changing things: the future of objects in a digital world (Paperback edition). Bloomsbury Visual Arts.
  • Clarke, R. I. (2018). How we done it good: Research through design as a legitimate methodology for librarianship. Library & Information Science Research, 40(3–4), 255–261. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2018.09.007
  • Blythe, M. (2014). Research through design fiction: narrative in real and imaginary abstracts. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 703–712. https://doi.org/10.1145/2556288.2557098
Výukové metody
Přednášky, přednášky hostů s diskuzí, teoretické písemné přípravy, závěrečná diskuze, zkouška
---
Lectures, guest lectures with discussion, theoretical written preparations, final discussion, exam
Metody hodnocení
Pro absolvování kurzu je nutné splnit tři podmínky:

  • být aktivní na hodinách (přítomnost na 5 hodinách ze sedmi),
  • odevzdat krátké písemné přípravy k hodinách (alespoň 5 příprav ze sedmi),
  • odevzdat závěrečnou písemnou práci a dostavit se na závěrečnou zkoušku.

  • Závěrečná písemná práce může mít tyto podoby:

  • návrh výzkumu v oblasti informačních věd využívajícího přístupu Research through Design
  • systematické review pokrývající téma Research through Design (ve vztahu ke konkrétní disciplíně, vybranému problému nebo za pomoci citační analýzy)
  • Rozsah práce je (max.) 2000 slov. ---
    To pass the course, you must meet three conditions:

  • be active in class (attendance in 5 out of 7 classes),
  • submit short written preparations for the classes (at least 5 preparations out of 7),
  • submit a final written paper and attend the final exam.

  • The final paper may take the following forms:

  • A research proposal in the field of information science using a Research through Design approach.
  • a systematic review covering the topic of Research through Design (in relationship to a specific discipline, selected problem or using citation analysis)
  • The length of the final essay is (max.) 2000 words.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý druhý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DESB76