FAVh059 Etnografický výzkum filmového a televizního průmyslu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16. 9. 16:00–17:40 C34, Po 23. 9. 16:00–17:40 C34, Po 30. 9. 16:00–17:40 C34, Po 7. 10. 16:00–17:40 C34, Po 21. 10. 16:00–17:40 C34, Po 4. 11. 16:00–17:40 C34, Po 11. 11. 16:00–17:40 C34, Po 2. 12. 16:00–17:40 C34, Po 16. 12. 16:00–17:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář seznámí studenty s možnostmi etnografického výzkumu filmového a televizního průmyslu a s výzkumnými výsledky, které takovýto přístup přináší. Ukáže, jak můžeme analyzovat pracovní prostředí a podmínky mediálních průmyslů a porozumět jim z perspektivy jejich účastníků. Vysvětlí také, jak je možné takový výzkum uskutečnit jak z historické perspektivy, tak coby participant–stážista ve filmovém nebo televizním odvětví.
Výstupy z učení
Student po absolvování porozumí metodologii etnografického výzkumu, bude schopen jeho základní aplikace v historickém výzkumu a ve výzkumu současného mediálního průmyslu; porozumí roli tohoto přístupu v současných výzkumných trendech; seznámí se s významnými výzkumy této tradice, jejich metodologií a výsledky.
Osnova
  • 1. Etnografie médií: historie a současnost jednoho přístupu 2. Hollywood, Bollywood a auteuři 3. Barrandov, Kudlov a řemeslo 4. BBC, ČT a práce v médiích veřejné služby 5. Mezi filmovým průmyslem a veřejností: etnografie filmového festivalu 6. Filmový festival: možnosti výzkumu 7. Etnografie animace a animovaná etnografie. Paul Fierlinger a Indiáni z amazonského pralesa 8. “Já jsem si vydělal nejvíc na světě, když jsem nedělal žádnou režii a žádnou slávu a žádné umění a když jsem seděl za stolem a kreslil”. Výzkum českého animovaného filmu 9. Metodologie terénního výzkumu: terénní deník I. 10. Metodologie terénního výzkumu: terénní deník II. 11. Metodologie terénního výzkumu: kódování I. 12. Metodologie terénního výzkumu: kódování II.
Literatura
  • CALDWELL, John Thornton. Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press, 2008
  • Toby Lee, The Public Life of Cinema. Conflict and Collectivity in Austerity Greece. University of California Press, 2020
  • Tejaswini Ganti, Producing Bollywood: Inside the Contemporary Hindi Film Industry (Duke 2012)
  • SKOPAL, Pavel. Lidé, práce, animace. Světy animovaného filmu na Kudlově. Brno: Host, 2024
  • KRÁLOVÁ, Lucie. Rozumět televizi : dokumentární film v produkční kultuře České televize. Vydání první. V Praze: NAMU, 2021, 295 stran. ISBN 9788073315924. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov : svět filmařů a politická moc 1945-1970. Vydání první. [Praha]: Národní filmový archiv, 2016, 419 stran. ISBN 9788070041772. info
  • BORN, Georgina. Uncertain vision : Birt, Dyke and the reinvention of the BBC. 1st pub. London: Vintage, 2004, 564 s. ISBN 0099428938. info
Výukové metody
Diskuze o četbě a projektech, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Plnění průběžných seminárních úkolů: četba zadané literatury, ověřovaná v seminární diskuzi; plnění dílčích úkolů v rámci výuky terénního výzkumu a kódování. Zpracování případové studie.
Náhradní absolvování
Náhradní absolvování není možné.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVh059