FAVh061 Wes Anderson

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ondřej Pavlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Pavlík, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18. 9. 12:00–15:40 C34, St 25. 9. 12:00–15:40 C34, St 2. 10. 12:00–15:40 C34, St 9. 10. 12:00–15:40 C34, St 16. 10. 14:00–15:40 C34, St 23. 10. 12:00–15:40 C34, St 30. 10. 12:00–15:40 C34, St 6. 11. 12:00–15:40 C34, St 13. 11. 12:00–15:40 C34, St 27. 11. 12:00–15:40 C34, St 4. 12. 12:00–15:40 C34, St 11. 12. 14:00–15:40 C34, St 18. 12. 12:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V kursu si uceleně představíme tvorbu amerického režiséra Wese Andersona, jeho autorský styl, vývoj jeho filmografie a dílčí typy jeho produkce (celovečerní filmy, krátkometrážní a středometrážní filmy, reklamy). Andersonovy snímky nám zároveň poslouží k tomu, abychom si na nich ukázali, kolika různými perspektivami, přístupy a teoretickými koncepty je lze nahlížet. Ať už jde o rámec amerického nezávislého filmu (Indiewoodu), analýzu symbolických fikčních světů, takzvanou quirky estetiku, metamodernismus nebo práci s předměty, materiály a loutkami. Dotkneme se také pojmu autorství a fanouškovství a pokusíme se zjistit, proč si právě Wes Anderson dokázal získat tak oddané a početné publikum - a proč zároveň jiným jeho filmy připadají nesnesitelné.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- chápat tvorbu Wese Andersona s ohledem na její pozici ve filmovém a mediálním průmyslu
- analyzovat Andersonovy filmy, kompozici a charakter jejich světů a typické vypravěčské i stylové postupy
- interpretovat Andersonovy filmy, zejména ve vztahu k modernitě
- porozumět jejich specifické tonalitě a zasadit ji do obecnějších estetických proudů a žánrových tradic
- uvažovat o intermediálních přesazích Andersonových filmů a rozumět jejich funkci
- kriticky uvažovat o Wesu Andersonovi a jeho filmech coby fanouškovském fenoménu
Osnova
  • Wes Anderson: ikona Indiewoodu
  • Nedospělí dospělí: postavy, příběhy, vypravěčská schémata
  • Quirky: tonalita, nálada, estetika
  • Andersonovská univerza: fikční a symbolické světy
  • Intermedialita: film, literatura, divadlo
  • Oživlá dřeva: materiály, předměty, loutky
  • Metamodernismus: sebereflexivita a nová upřímnost
  • Pravda a fikce: Wes Anderson z pohledu filosofie Bruna Latoura
  • Kde je autor?: paratexty, reklamy, parodická videa
  • Accidentally Wes Anderson: andersonovská estetika ve světě okolo nás, fanouškovství, Instagram
Literatura
  • PAVLÍK, Ondřej. Soustředěné pohledy do světa umění : Interpretace filmů Wese Andersona. Cinepur, 2022, s. 52-57. ISSN 1213-516X. URL info
  • JOSEPHSON-STORM, Jason Ānanda. Metamodernism : the future of theory. Chicago: University of Chicago press, 2021, xii, 360. ISBN 9780226786650. info
  • BUCKLAND, Warren. Wes Anderson's symbolic storyworld : a semiotic analysis. First published. New York: Bloomsbury Academic, 2019, xii, 203. ISBN 9781501316524. info
  • LATOUR, Bruno. An inquiry into modes of existence : an anthropology of the moderns. Translated by Catherine Porter. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2013, 486 s. ISBN 9780674724990. info
  • Indie, incMiramax and the transformation of Hollywood in the 1990s. Edited by Alisa Perren. 1st ed. Austin: University of Texas Press, 2012, x, 308 p. ISBN 9780292737150. info
  • KING, Geoff. Indiewood, USA : where Hollywood meets independent cinema. London: I.B. Tauris, 2009, 294 s. ISBN 9781845118259. info
Výukové metody
přednášky, projekce filmů
Metody hodnocení
závěrečný esej
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVh061/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVh061