ISKB80 Digitální wellbeing: jak žít v online a přitom neztratit rovnováhu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Bc. Daniela Ryšavá (cvičící)
Bc. Magdaléna Bohuslavová (pomocník)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Chuť měnit své digitální procesy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz digitálního wellbeing nabízí přístup k udržitelnému a vyváženému využívání online služeb, mobilních aplikací a technologií. Tento kurz vychází z aktuální potřeby efektivního nastavení digitálního ekosystému s cílem minimalizovat stres a snížit zátěž spojenou s moderní technologií. Kurz se zaměřuje na rozvoj dovedností, které vám umožní nejen uniknout pasti nekontrolované technologie, ale také ji využívat smysluplně a s rozvahou. Chceme vás naučit, jak si stanovit individuální cíle a pracovat na nich tak, abyste dosáhli digitálního wellbeingu. To vše s důrazem na individuální práci a personalizovaný přístup k vašim potřebám.
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na získání, rozvoj a reflexi znalostí, dovedností, postojů a nástrojů směřující ke schopnosti člověka dosahovat digitální rovnováhy. Důraz je kladen jak na obecné zásady digitálního wellbeingu, tak na schopnost frekventanta aplikovat je ve vlastní praxi.
Osnova
  • Kurz kombinuje úvodní online setkání, intenzivní sobotní workshop, individualizované úkoly přizpůsobené vašim potřebám, e-learning a závěrečnou online reflexi. Věříme, že tímto způsobem poskytujeme komplexní a efektivní prostředí pro dosažení optimální digitální rovnováhy.
Literatura
    povinná literatura
  • NEWPORT, Cal. Digitální minimalismus : zkroťte návykové technologie a získejte zpět svůj čas a koncentraci. Translated by Helena Mirovská. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019, 232 stran. ISBN 9788075550880. URL info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Vzkvétání : nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2014, 407 stran. ISBN 9788087270950. URL info
    doporučená literatura
  • CLEAR, James. Atomové návyky : jak si budovat dobré návyky a zbavovat se těch špatných. Translated by Aleš Drobek. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020, 288 stran. ISBN 9788075550972. URL info
  • HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Translated by Jiří Michálek - Jana Kružíková - Ivan Chvatík. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2004, 62 s. ISBN 8072980831. info
  • FROMM, Erich. Mít nebo být? Translated by Vlastislava Žihlová. Vyd. 2. Praha: Naše vojsko, 1994, 170 s. ISBN 8020604693. info
    neurčeno
  • VANDEN ABEELE, Mariek M P, 2021. Digital Wellbeing as a Dynamic Construct. Communication Theory [online]. 31(4), 932–955 [vid. 2024-04-17]. ISSN 1050-3293, 1468-2885. Dostupné z: doi:10.1093/ct/qtaa024
  • PARRY, Douglas A., Daniel B. LE ROUX, Joshua MORTON, Ruth PONS, Ruan PRETORIUS a Andre SCHOEMAN, 2023. Digital wellbeing applications: Adoption, use and perceived effects. Computers in Human Behavior [online]. 139, 107542 [vid. 2024-04-17]. ISSN 07475632
  • HEIDEGGER, Martin a Miroslav PETŘÍČEK. Bytí a čas. Translated by Ivan Chvatík - Pavel Kouba - Jiří Němec. Třetí, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2018, 485 stran. ISBN 9788072982448. info
  • DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
Výukové metody
Online setkávání (dvě data budou upřesněna) mají reflektivní a motivační charakter, v čase mezi nimi je naplánované online studium a samostatná práce se svým digital wellbeing. Klíčovou aktivitou je presenční setkání 9. 11. 2024.
Metody hodnocení
Účast na presenčním setkání, účast na alespoň jednom online setkání a dodání výstupů.
Informace učitele
Kurz je určený primárně (nejen) pro kombinované studenty.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.