FF:KPI55 DigCompEdu - Informace o předmětu
KPI55 DigCompEdu: Technologie ve vzdělávání
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Anna Porubanová (cvičící)
Bc. Viktorie Blahová (cvičící) - Garance
- RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o online studium a technologie ve vzdělávání. Nejsou však očekávány žádné specifické technické znalosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz se zaměřuje na studenty univerzity, kteří chtějí využívat technologie ve vzdělávání k učební praxi. Necílí primárně (byť i jim je otevřen) na studenty učitelských oborů, ale spíše na studenty programů, ve kterých hraje učení druhých výraznou roli, ale nemusí být dostatečně silně zasazeno v kurikulu (informatici, knihovníci, galeristé, lékaři, popularizátoři vědy, ...). Kurz vychází z evropského kompetenčního rámce DigCompEdu - ke každé kompetenci nabízí základní teoretické rámování, ale také nástroje, které je možné v dané oblasti využít.
Cílem kurzu je připravit tyto studenty na online, hybridní i presenční učení druhých s využitím technologií v konkrétních aspektech vzdělávací činnosti. Studenti získají praktický i teoretický rámec pro vlastní studium a práci, který budou moci dále samostatně rozvíjet. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- využívat online nástroje pro podporu učení druhých
- pracovat s vybranými teoriemi a koncepty vztahujícími se k využití technologií ve vzdělávání
- reflektovat odbornou literaturu k tématu
- aplikovat získané poznatky do vlastní edukační praxe - Osnova
- Profesní zapojení
- Digitální zdroje
- Digitální hodnocení
- Výuka
- Podpora studentů
- Podpora digitálních kompetencí studentů
- Literatura
- Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age r
- Černý, M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Masarykova univerzita.
- Aiastui, E. B., Gómez, A. A., & Morillo, R. C. (2021). A systematic literature review about the level of digital competences defined by DigCompEdu in higher education. Aula abierta, 50(4), 841-850.
- Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European Journal of Education, 54(3), 356-369.
- Ghomi, M., & Redecker, C. (2019, May). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers' Digital Competence. In CSEDU (1) (pp. 541-548).
- Výukové metody
- Online kurz pracuje s šesti výukovými bloky dle jednotlivých kompetenčních dimensí. Výstupem těchto bloků jsou praktické úkoly, které si studenti vzájemně hodnotí. Splnění všech úkolů a poskytnutí zpětných vazeb je nezbytné pro úspěšné ukončení.
- Metody hodnocení
- Na konci kurzu je test na jehož splnění má student 3 pokusy. V případě, že neuspěje následuje opravná ústní rozprava. Kromě textu student odevzdává vlastní návrh edukačních aktivit se zvolenými nástroji, na který dostane zpětnou vazbu od tutora kurzu. Povinnou součástí kurzu je úvodní a závěrečná autoevaluace mapující vzdělávání studenta během celého semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/KPI55