KPI55 DigCompEdu: Technologie ve vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Anna Porubanová (cvičící)
Bc. Viktorie Blahová (cvičící)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o online studium a technologie ve vzdělávání. Nejsou však očekávány žádné specifické technické znalosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na studenty univerzity, kteří chtějí využívat technologie ve vzdělávání k učební praxi. Necílí primárně (byť i jim je otevřen) na studenty učitelských oborů, ale spíše na studenty programů, ve kterých hraje učení druhých výraznou roli, ale nemusí být dostatečně silně zasazeno v kurikulu (informatici, knihovníci, galeristé, lékaři, popularizátoři vědy, ...). Kurz vychází z evropského kompetenčního rámce DigCompEdu - ke každé kompetenci nabízí základní teoretické rámování, ale také nástroje, které je možné v dané oblasti využít.
Cílem kurzu je připravit tyto studenty na online, hybridní i presenční učení druhých s využitím technologií v konkrétních aspektech vzdělávací činnosti. Studenti získají praktický i teoretický rámec pro vlastní studium a práci, který budou moci dále samostatně rozvíjet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- využívat online nástroje pro podporu učení druhých
- pracovat s vybranými teoriemi a koncepty vztahujícími se k využití technologií ve vzdělávání
- reflektovat odbornou literaturu k tématu
- aplikovat získané poznatky do vlastní edukační praxe
Osnova
  • Profesní zapojení
  • Digitální zdroje
  • Digitální hodnocení
  • Výuka
  • Podpora studentů
  • Podpora digitálních kompetencí studentů
Literatura
  • Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age r
  • Černý, M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Masarykova univerzita.
  • Aiastui, E. B., Gómez, A. A., & Morillo, R. C. (2021). A systematic literature review about the level of digital competences defined by DigCompEdu in higher education. Aula abierta, 50(4), 841-850.
  • Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European Journal of Education, 54(3), 356-369.
  • Ghomi, M., & Redecker, C. (2019, May). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers' Digital Competence. In CSEDU (1) (pp. 541-548).
Výukové metody
Online kurz pracuje s šesti výukovými bloky dle jednotlivých kompetenčních dimensí. Výstupem těchto bloků jsou praktické úkoly, které si studenti vzájemně hodnotí. Splnění všech úkolů a poskytnutí zpětných vazeb je nezbytné pro úspěšné ukončení.
Metody hodnocení
Na konci kurzu je test na jehož splnění má student 3 pokusy. V případě, že neuspěje následuje opravná ústní rozprava. Kromě textu student odevzdává vlastní návrh edukačních aktivit se zvolenými nástroji, na který dostane zpětnou vazbu od tutora kurzu. Povinnou součástí kurzu je úvodní a závěrečná autoevaluace mapující vzdělávání studenta během celého semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/KPI55