PAM153 Kvalita ve vzdělávání dospělých

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 B2.42, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Pro maximální využití potenciálu předmětu je žádoucí nejprve absolvovat předmětu Didaktika vzdělávání dospělých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti v předmětu porozumí otázkám kvality ve vzdělávání dospělých. Zvládnou principy nastavování kvality vzdělávání dospělých v celém rozsahu procesu. Zvládnou analýzu vzdělávacích potřeb a evaluaci procesu vzdělávání a efektů vzdělávání. Porozumí podstatě transferu obsahu ze vzdělávání do praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů ke kvalitě: proklientský přístup; orientovaný na obsah; orientovaný na proces; orientovaný na učícího se jedince;
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů k výstavbě, realizaci a evaluaci vzdělávací aktivity: proklientský přístup, kolaborativní přístup, na datech postavený přístup;
- popsat současné domácí a zahraniční trendy ve vzdělávání dospělých;
- provést analýzu vzdělávacích potřeba a transformaci vzdělávací potřeb do cílů a obsahů vzdělávání;
- aplikovat principy designového myšlení v projektování vzdělávací aktivity;
- evaluovat studijní program, studijní materiály, edukační prostředí a reálnou výuku;
- navrhnout vzdělávací program s využitím principů vzdělávání dospělých;
- evaluovat efekty vzdělávání.
Osnova
  • Přístupy ke kvalitě ve vzdělávání dospělých.
  • Přístupy k projektování vzdělávací akce.
  • Analýza vzdělávacích potřeba.
  • Transformace vzdělávacích potřeb do cílů a obsahů.
  • Aplikace principů vzdělávání dospělých.
  • Designové myšlení, fáze procesu.
  • Evaluace vzdělávacího programu, studijních materiálů, prostředí vzdělávání, evaluace reálné výuky.
  • Evaluace efektů vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Úvod do evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých pro andragogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, 74 s. ISBN 978-80-244-3542-8
  • EVANGELU, Jaroslava Ester, Frank van BOMMEL a Ondřej JUŘIČKA. Efektivita vzdělávání : jak získat zpět vložené investice do rozvoje zaměstnanců. Vydání první. Ostrava: Key Publishing, 2013, 135 stran. ISBN 9788074181979. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
Výukové metody
Přednáška, individuální projektová práce, dílny, prezentace.
Metody hodnocení
Student obhájí závěrečný projekt, který se skládá z pěti částí:
1. Analýza vzdělávacích potřeb
2. Návrh kurzu
3. Rámec pro hodnocení kurzu
4. Kritéria kvality kurzu
5. Reflexe procesu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM153