PSBB081 Základy efektivní komunikace

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Filip Kňažek (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Bc. Lucie Robošová (pomocník), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 11. 10:00–17:40 C51, So 2. 11. 10:00–17:50 C51, Ne 3. 11. 10:00–17:50 C51
Předpoklady
Předmět je primárně určen pro studenty psychologie FF MU. V případě Předmět bude probíhat v českém a slovenském jazyce. Předmět se v rámci semestru bude konat nepravidelně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/20, pouze zareg.: 11/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zlepšení inter– a intrapersonálních komunikačních schopností studentů v různých prostředích od studijního až po pracovní a osobní. Předmět dále podpoří začlenění metod neformálního vzdělávání ve výuce vysokoškolských oborů, zvýši proaktivitu studentů, podpoří jejich sociální cítění a aktivnější zapojení do společnosti.
Výstupy z učení
Výstupy předmětu jsou závislé od míry osobní angažovanosti jednotlivých studentů a jejich ochoty metody a techniky v předmětu získané používat ve svém životě. Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu schopni využívat mnoho konkrétních technik a metod, mimo jiné: - dát druhé straně prostor, pro vyjádření, aktivně naslouchat a dát kvalitní a strukturovanou zpětnou vazbu; - rozlišit jednotlivé komunikační kontexty z pohledu nejen svého, ale i z pohledu druhé strany; - pochopí principy asertivního jednání a nenásilné komunikace a zvědomí si techniky jejich využívání.
Osnova
  • Výuka bude probíhat následujícím způsobem:
    - nejdříve proběhne 3-denní bloková výuka (prezenčně, od pátku do neděle, celkem 24 vyučovacích hodin) - následující týdny budou věnovány praktikování naučených dovedností, plnění úkolů (online v interaktivní osnově) a individuálním konzultacím (v případě potřeby) - nakonec proběhne závěrečné setkání (prezenčně)

  • Struktura kurzu je orientační, jsou možné změny v návaznosti na potřeby skupiny a toho, co vám bude dávat smysl.
  • 1. Úvod do komunikace – co to je? Základní komunikační model
  • 2. Jak komunikujeme a co očekáváme od druhé strany? Komunikační kontexty
  • 3. Neverbální a paraverbální komunikace
  • 4. Komunikační bariéry a co s nimi, základy nenásilné komunikace
  • 5. Vzorce chování, asertivita, komunikační filtry
  • 6. Důležitost aktivního naslouchání, poskytování a přijímaní zpětné vazby
Literatura
  • ROSENBERG, Marshall B. (2008). Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. (Vyd. 1., 221 s) Praha: Portál
  • PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
  • Vybíral Zbyněk. (2009). Psychologie komunikace. (Vyd. 2., 319 s.) Praha: Portál
  • DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. (1. vyd., 502 s.) Praha: Grada.
Výukové metody
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. Je vyžadována aktivní participace (individuálně či ve skupinkách) pomocí komunikačních, konfrontačních, (sebe) reflektivních a relaxačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově během jednoho prodlouženého víkendu - pátek - neděle. 1.-3.11.2024 se začátkem o 10:00 a koncem mezi 17-18.
Požadavky na získání zápočtu:
1. Plná a aktivní účast alespoň na 5 ze 6 setkání
2. Vypracování eseje - reflexe - termín odevzdání: do konce semestru - rozsah: nejméně 1 normostrana - tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
3. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 6 těchto průběžných aktivit) - budou uvedeny v interaktivní osnově
4. Vyplnění písemného online hodnocení celého předmětu
Informace učitele
Lektory budou Mgr. Filip Kňažek a Mgr. Lucie Robošová.

Mgr. Filip Kňažek, UČO 417830


Volám sa Filip a som lektor a facilitátor neformálneho vzdelávania, sebarozvojový sprievodca a farmaceut. Neformálnemu vzdelávaniu sa venujem od roku 2014 väčšinou v neziskovom a univerzitnom prostredí, doma aj v zahraničí. Rád prepájam a hľadám prieniky medzi formálnym a neformálnym vzdelávaním. Zaoberám sa hlavne témami týkajúcimi sa sebarozvoja, duševného zdravia, pohybu a prírody. Mám bohaté skúsenosti s krátkodobými a dlhodobými tréningami mäkkých zručností (soft skills) zameraných na témy - vzorce správania, komunikácia, zvládanie stresu, všímavosť, zvládanie konfliktov, leadership, reč tela a pohyb, koučing a medzikultúrne rozdiely a emočný manažment v kombinácii s pohybom a prírodou. Pracujem na poli medzinárodných vzdelávacích programov Erasmus+ a European Solidarity Corps (ESC), samostatne, aj pod Domom zahraniční spolupráce (DZS). Na MUNI okrem predmetov Základy efektivní komunikace a Stres management & Mindfulness, lektorujem aj Interkulturní kompetence. V rámci vzdelávania sa ďalej podieľam na destigmatizácií, šírení povedomia a výskume terapeutického účinku psychedelických látok, organizujem skupiny psychedelickej integrácie a som prednášajúcim v kurze Psychedelické minimum. Pracujem v slovenčine a angličtine.


Mgr. Lucie Robošová, UČO 457491


Jmenuji se Lucka, jsem farmaceutka a studentka psychologie. K neformálnímu vzdělávání mám blízko od roku 2019, kdy jsem se začala intenzivněji vzdělávat v oblasti interpersonálních dovedností. Jako účastník jsem prošla řadou kurzů s tematikou efektivní komunikace, zvládání konfliktů, práce s agresí či krizové intervence. Získané znalosti a dovednosti dodnes aktivně používám a rozvíjím s klienty ve své lékárenské praxi. Vytvářet a vést vlastní interaktivní tréninky jsem se naučila na Letní trenérské škole od asociace Psychočas. V současnosti se zajímám především o nenásilnou komunikaci, emoční prožívání, zvládání agrese, stres a psychosomatiku. Mým cílem je rozšiřovat obzory studentům a zdravotníkům o znalosti z pole psychologie a interpersonálních dovedností, které jim pomohou vést svobodnější a spokojenější profesní (i osobní) život.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBB081