PSB_208A Projektivní metody pro děti II

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, 036 - Vývojová psychologie I, II, PSA 053 Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda - seznámí se s vývojovými aspekty Rorschachovy metody v diagnostice dětí a dospívajících - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody (pozorování a anamnézu).
Osnova
  • Úvod:vymezení základních pojmů, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dětské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám, vývojové aspekty Rorschachovy metody. Metody: Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny, Rorschachova metoda.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • Krejčířová, D. (2007). Použití Rorschachovy metody u dětí. In Telerovský, R., Ženatý, J., Čermák, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody, 3, 51-114.
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
    neurčeno
  • Exner, J. E., Weiner. I. B. (1994). The Rorschach: A Comprehensive System, Volume 3: Assessment of Children and Adolescents 2nd Edition. Hoboken, New Jersey: Wiley
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
Výukové metody
Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru (přednáška, cvičení), účast na semnářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení předmětu (kolokvium) je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu (z výše uvedených), diagnostickým postupem, prezentovaným na seminářích (popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: sudé roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSB_208A