RLMgB601 Behaviorální měření ve studiu náboženství

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nenadalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–15:40 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 1/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ovlivňuje náboženství lidské chování? Má náboženskost vliv na podvádění, sdílení zdrojů, podstupování rizika nebo dodržování a vynucování skupinových norem? Ať už má nebo nemá, jak to můžeme zjistit? Kurz představí základní metody behaviorálních věd a zaměří se na jejich použití ve zkoumání náboženství. Studenti se nejdříve seznámí se základními předpoklady behaviorálních věd, aby pochopili, proč a za jakých podmínek je při měření chování přínosné vykročit za subjektivní výpovědi informantů či hypotetické scénáře představovaného chování (např. impression management, identity-affirmation, memory failure, socially desirable reporting etc.). Po seznámení se s širokou nabídkou různých behaviorálních měření si studenti hlouběji osvojí několik základních typů ekonomických her (diktátor, RAG, common-pool resource game, trust game). Jejich dosavadní využití bude ilustrováno na výzkumech hinduistických, křesťanských a židovských komunit, které bude často kontrastováno s prostředím české nenáboženské populace. Během seminářů budou studenti vyvíjet vlastní behaviorální měření a upravovat parametry standardizovaných měření s cílem ověřit v pilotních výzkumech jejich použitelnost. Zvláštní pozornost bude věnována přenositelnosti metod z laboratorního prostředí do terénu a jejich přizpůsobování kulturnímu kontextu. V kritickém zhodnocení behaviorálních měření bude kladen důraz na ověřování toho, jestli naměřené koncepty korespondují s odpovídajícím chováním lidí v reálném světě (např. důvěrou v instituce, darováním krve, dodržováním pravidel silničního provozu).
Výstupy z učení
Absolvent kurzu získá:
  • přehled o základních nástrojích behaviorálních věd a podmínkách jejich použití v religionistice
  • schopnost kriticky zhodnotit vztah mezi měřením konceptu, konceptem a vazbou konceptu k chování lidí v reálném světě
  • cit pro potřebu přizpůsobovat podobu nástroje kulturním kontextům
  • Osnova
    • Úvodní hodina
    • Proč měřit chování 1
    • Proč měřit chování 2
    • Jak měřit chování 1 - Pozorování chování
    • Jak měřit chování 2 - Přirozený experiment
    • Jak měřit chování 3 - Úprava reálného prostředí
    • Jak měřit chování 4 - Laboratorní a terénní experimentální manipulace
    • Ekonomické hry 1 - Sdílení zdrojů
    • Ekonomické hry 2 - Sdílení zdrojů
    • Ekonomické hry 3 - Dodržování norem
    • Ekonomické hry 4 - Dodržování norem
    • Ekonomické hry 5 - Důvěra
    • Ekonomické hry 6 - Důvěra
    Literatura
      doporučená literatura
    • Dimitris Xygalatas (2019). “How Do Religious Environments Affect Our Behavior?” In D. Jason Slone & William W. McCorkle Jr. (Eds). The Cognitive Science of Religion: A Methodological Introduction to Key Empirical Studies, 113-122.
    • Dimitris Xygalatas (2019). “Do Rituals Promote Social Cohesion?” In D. Jason Slone & William W. McCorkle Jr. (Eds). The Cognitive Science of Religion: A Methodological Introduction to Key Empirical Studies, 163-172.
    • John H. Shaver, Martin Lang, Jan Krátký, Eva Kundtová Klocová, Radek Kundt & Dimitris Xygalatas (2018). The Boundaries of Trust: Cross-Religious and Cross-Ethnic Field Experiments in Mauritius. Evolutionary Psychology, 1-15. doi:10.1177/1474704918817644
    • Richard Sosis (2019). “Do Religions Promote Cooperation? Testing Signaling Theories of Religion” In D. Jason Slone & William W. McCorkle Jr. (Eds). The Cognitive Science of Religion: A Methodological Introduction to Key Empirical Studies, 155-162.
    • Martin Lang, Panagiotis Mitkidis, Radek Kundt, Aaron Nichols, Lenka Krajčíková & Dimitris Xygalatas. (2016). Music As a Sacred Cue? Effects of Religious Music on Moral Behavior. Frontiers in Psychology 7(814), 1-13. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00814.
    • John H. Shaver, Thomas A.J. White, Patrick Vakaoti, & Martin Lang. (2021). A comparison of self-report, systematic observation and third-party judgments of church attendance in a rural Fijian Village. PLoS ONE, 16(10), e0257160.
    Výukové metody
    Přednášky; semináře; domácí cvičení; seminární práce
    Kurz kombinuje přednášky s diskuzí, na které je třeba být připraven načtením povinné literatury a praktické semináře, na které je třeba vypracovávat úkol zadaný z předchozí hodiny. Na závěr kurzu student vypracovává seminární práci.
    Metody hodnocení
    Průběžně je hodnocena aktivita studentů v diskuzích a kvalita vypracování zadaných mikro-úkolů. V závěru kurzu studenti odevzdávají seminární práci (česky, slovensky či anglicky), jejímž hlavním těžištěm bude popis metody zvoleného behaviorálního měření, ve formě podrobného popisu metodologické sekce článku IMRAD. Hodnocena bude především výstižnost procedury, ale také zdůvodnění vhodnosti měření pro testování hypotézy a napojení hypotézy na výzkumnou otázku.
    Seminární práce bude hodnocena maximálně 100 body. K udělení kolokvia je potřeba získat alespoň 60 bodů.
    Informace učitele
    Předmět je spravován v ELFu (e-learningové prostředí Filozofické fakulty Masarykovy univerzity).
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB601