CORE015 Bioetika I: etika života

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
! TYP_STUDIA ( ND ) && ! FORMA ( C ) && (! PROGRAM ( B - UCB ) && ! PROGRAM ( B - UCC ) && ! PROGRAM ( B - UCF ) && ! PROGRAM ( B - UCM ) && ! PROGRAM ( B - UCZ ) && ! PROGRAM ( B - LGM )) &&(! Bi0015 Bioetika I: etika života )&&(! NOW ( Bi0015 Bioetika I: etika života ))
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům bakalářského studia jakéhokoli programu obecné základy bioetiky, včetně kontextu jejího vzniku, historie a metodologických přístupů. Obsah předmětu budou tvořit jednotlivá témata, s nimiž se člověk během svého života v souvislosti s biomedicínou a zdravotní péčí skutečně setkává. Přednášky se tedy budou zabývat etickými aspekty výše uvedených oblastí lidského života, přičemž cílem nebude stanovit (jediný) správný morální postoj, ale identifikovat všechny relevantní etické aspekty dané situace a zejména kriticky zhodnotit různá morální stanoviska. V průběhu celého kurzu bude etické uvažování a zdůvodňování demonstrováno na reálných případech.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
− vysvětlit vznik a vývoj bioetiky v historickém kontextu;
− identifikovat a popsat hlavní etická dilemata v jednotlivých oblastech biomedicíny a péče o zdraví;
− pochopit a odůvodnit jednotlivé typy argumentace v modelových kazuistikách;
− poskytnout základní přehled o relevantních etických kodexech a standardech
Osnova
  • 1. PROČ UŽ NESTAČÍ HIPPOKRATES? (Hippokratovská tradice a její kolaps; historické změny ve vztahu lékaře a pacienta, paternalismus vs. partnerství; skandály ve výzkumu)
  • 2. BIOETIKA: 5W1H (vztah etiky a morálky; vznik a vývoj bioetiky jako nového oboru; tematické vymezení; metodické přístupy)
  • 3. OD PACIENTA KE KLIENTOVI (biomedicína a koncept lidských práv; etické kodexy a související legislativa; informovaný souhlas; změna základního paradigmatu medicíny, léčba vs. enhancement; výhrada svědomí)
  • 4. TOP SECRET (ochrana soukromí v kontextu péče o zdraví; lékařské tajemství; právo na informace; ochrana osobních údajů)
  • 5. POČÁTEK LIDSKÉHO ŽIVOTA (koncept svobody reprodukce; status embrya; umělé ukončení těhotenství; sterilizace; možnosti a limity léčby neplodnosti)
  • 6. GENETICKÉ TESTOVÁNÍ: DOBRÝ SLUHA, ZLÝ PÁN (možnosti genetických testů; genetické vyšetření a genetický screening; prediktivní a presymptomatické testování; testování pro nemedicínské účely, rekreační genetika)
  • 7. KDYŽ SVÍCE DOHASÍNÁ (přístupy ke smrti; dysthanasie a euthanasie; odmítnutí léčby, koncept dříve vysloveného přání; medicínská marnost; paliativní péče a hospicové hnutí)
  • 8. NEJEN TĚLO (péče o duševní zdraví; etické kodexy a standardy; etické aspekty psychoterapie – autonomie, kompetence, mlčenlivost, vztahy s klienty; etické aspekty v psychiatrii)
  • 9. POKUSNÍ KRÁLÍCI? (etické standardy pro výzkum na člověku; terapeutický a neterapeutický biomedicínský výzkum, klinická hodnocení; nábor účastníků výzkumu, zranitelné skupiny; behaviorální a společenskovědní výzkum)
  • 10. PODMAŇTE SI ZEMI (koncepty environementální etiky: teocentrismus, antropocentrismus, biocentrismus, zoocentrismus a ekocentrismus; výzkum na zvířatech; geneticky modifikované organismy; princip předběžné opatrnosti)
  • 11. LEKCE Z COVID: ETIKA V ČASECH PANDEMIE (odhady rizika a práce s daty; profesní kompetence a odpovědnost; limitace dostupnosti zdravotní péče, alokace zdrojů a principy triage; vakcinace; autonomie vs. ochrana veřejného zdraví, problematika long covid)
Literatura
    doporučená literatura
  • VEATCH, Robert M. The basics of bioethics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2000, xii, 180. ISBN 0130839760. info
  • The birth of bioethics. Edited by Albert R. Jonsen. New York: Oxford University Press, 1998, xiv, 431 p. ISBN 9780195171471. info
  • VAUGHN, Lewis. Bioethics : principles, issues, and cases. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2023, xv, 763. ISBN 9780197609026. info
Výukové metody
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Předmět je vyučován kontaktní formou a jednotlivé přednášky budou streamovány. Záznamy přednášek pak budou zpřístupněny v IS MU prostřednictvím interaktivní osnovy spolu s dalšími doplňujícími materiály. Pro dodatečné dotazy bude také možné využívat předmětová tematická diskusní fóra v IS MU.
Metody hodnocení
Kolokvium v režimu online přes aplikaci MS Teams (kapacita 6 studentů pro každý termín, trvání 90 minut). Každý student ve stanoveném předstihu před termínem kolokvia musí dodat stručný vlastní popis vybraného etického dilematu z témat probíraných v rámci předmětu. Podrobnější instrukce pro přípravu na kolokvium budou zveřejněny během prvního týdne v semestru. Před samotným kolokviem se studenti navzájem se svými texty seznámí a během kolokvia je diskutují.
Pokud přihlášený student před kolokviem svůj text nedodá, bude identifikována nepůvodnost předloženého textu, student nebude schopen svůj příspěvek diskutovat, nebude se zapojovat do diskuse nebo pokud budou během kolokvia u studenta zjištěny zásadní neznalosti probraného učiva, student neprospěl.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.