CORE029 Kritické myšlení

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Mysliveček, Ph.D. (přednášející)
Bc. Lukáš Polický (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:50 A,01026
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM))
Žádné předpoklady nejsou požadovány. Kurz je přístupný všem, bude obsahovat pouze velmi malé množství matematiky na úrovni nanejvýše střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 80/100, pouze zareg.: 3/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Kurz praktickým a hravým způsobem představí hlavní témata v oblasti kritického myšlení a nabídne další zdroje pro samostudium. Je součástí společného univerzitního základu. Nevyžaduje žádné předchozí znalosti, pouze obecnou schopnost a zájem přemýšlet. Po absolvování kurzu budou studenti mít základy racionálního přemýšlení, znát jeho limity a být si jich vědomi v každodenních situacích jak u sebe tak u ostatních, a umět s nimi pracovat.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- analyzovat problém racionálně, a najít formální logickou chybu v racionální úvaze
- uvědomit si vlastní chyby v přemýšlení (zaujetí) a umět s ním pracovat
- rozumět předpojatosti u ostatních lidí, a znát postupy, jak s tím pracovat, když je potřeba je o něčem přesvědčit
- schopen efektivně argumentovat a přesvědčovat ostatní
Osnova
  • 1. Úvod: proč kritické myšlení? Přehled náplně kurzu.
  • • Základy racionálního uvažování, a jejich aplikace
  • • Kdy racionální uvažování nefunguje?
  • • Jak se s iracionalitou vypořádat vypořádat?
  • • Praktické příklady na úvod
  • 2. Neformální úvod do formální logiky, a příklady selhání formální i neformální logiky
  • • Příklady / hádanky na procvičení, diskuse
  • 3. Racionální ekonomické rozhodování při plné informaci
  • • Nejstručnější základy pravděpodobnosti (pravděpodobnost, střední hodnota, Bayseva věta prakticky)
  • • Racionální ekonomické uvažování při plné informaci – stručný úvod
  • 4. Racionální uvažování při chybějících informacích, hodnota informace
  • • 5. Kognitivní selhání 1
  • • Loss aversion, endowment effect
  • • Praktické příklady a ukázky (experimenty) ilustrující ty nejdůležitější kognitivní selhání (chyby v racionalitě)
  • • Dunning Krueger effect
  • • Anchoring
  • 6. Kognitivní selhání 2 • Praktické příklady a ukázky (experimenty) ilustrující ty nejdůležitější kognitivní selhání (chyby v racionalitě)
  • • Availability heuristics
  • • Forer Effect (aka Barnum Effect).
  • • Sunk cost fallacy
  • • Ben Franklin efect
  • 7. Motivované uvažování, předsudky, konspirační teorie
  • • Ukázky motivovaného uvažování – konspirační teorie, důkaz proti je důkaz pro
  • • Statistické příklady manipulace – příklad s kontextem studie (krém vs. politika) a schopnost matematiky
  • • Praktické tipy jak s tím bojovat
  • 8. Základní představení vědecké metody jakožto boje s iracionalitou
  • • Umývání rukou
  • • Vědecká metoda
  • • Korelace vs kauzalita
  • • A příklady selhání
  • 9. Praktické tipy a triky na práci s informacemi v běžném životě (diskuse, nikoliv přednáška)
  • • Ilustrace na COVID informacích
  • • Tendenční a netendenční článek, zdroje, opatrnost, opravy
  • 10. Jak neobelhávat sám sebe?
  • • Steel man vs. straw man
  • • Jaké argumenty by mě přiměly změnit názor
  • 11. Jak na přesvědčování druhých?
  • • Kladení otázek, klid,
  • • Pyramid principle
  • 12. Případně praktické cvičení na přesvědčování ve trojcích
  • 13. Shrnutí semestru
Literatura
  • Bude představena na přednášce - jde převážně o populární zdroje
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou interaktivních přednášek, kde je očekáváno aktivní zapojení studentů formou příspěvků do diskuse, řešení drobných úloh a zapojení do společných her / aktivit.
Metody hodnocení
Zakončení předmětu je kolokvium. Za semestr lze získat 210 bodů, za tři různé kategorie aktivit
- aktivní zapojení na přednáškách, až 60 bodů - průběžné úkoly, až 60 bodů - prezentace tématu na hodině (cca 15 minut, až 30 bodů) - závěrečné kolokvium (společná diskuse o problému, týmové řešení úkolu), až 60 bodů Úspěšné hodnocení získá každý, kdo získá alespoň 120 bodů za celý semestr.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/CORE029