PřF:CORE029 Kritické myšlení - Informace o předmětu
CORE029 Kritické myšlení
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jan Mysliveček, Ph.D. (přednášející)
Bc. Lukáš Polický (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Pá 10:00–11:50 A,01026
- Předpoklady
- !TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM))
Žádné předpoklady nejsou požadovány. Kurz je přístupný všem, bude obsahovat pouze velmi malé množství matematiky na úrovni nanejvýše střední školy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 80/100, pouze zareg.: 3/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Kurz praktickým a hravým způsobem představí hlavní témata v oblasti kritického myšlení a nabídne další zdroje pro samostudium. Je součástí společného univerzitního základu. Nevyžaduje žádné předchozí znalosti, pouze obecnou schopnost a zájem přemýšlet. Po absolvování kurzu budou studenti mít základy racionálního přemýšlení, znát jeho limity a být si jich vědomi v každodenních situacích jak u sebe tak u ostatních, a umět s nimi pracovat.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- analyzovat problém racionálně, a najít formální logickou chybu v racionální úvaze
- uvědomit si vlastní chyby v přemýšlení (zaujetí) a umět s ním pracovat
- rozumět předpojatosti u ostatních lidí, a znát postupy, jak s tím pracovat, když je potřeba je o něčem přesvědčit
- schopen efektivně argumentovat a přesvědčovat ostatní - Osnova
- 1. Úvod: proč kritické myšlení? Přehled náplně kurzu.
- • Základy racionálního uvažování, a jejich aplikace
- • Kdy racionální uvažování nefunguje?
- • Jak se s iracionalitou vypořádat vypořádat?
- • Praktické příklady na úvod
- 2. Neformální úvod do formální logiky, a příklady selhání formální i neformální logiky
- • Příklady / hádanky na procvičení, diskuse
- 3. Racionální ekonomické rozhodování při plné informaci
- • Nejstručnější základy pravděpodobnosti (pravděpodobnost, střední hodnota, Bayseva věta prakticky)
- • Racionální ekonomické uvažování při plné informaci – stručný úvod
- 4. Racionální uvažování při chybějících informacích, hodnota informace
- • 5. Kognitivní selhání 1
- • Loss aversion, endowment effect
- • Praktické příklady a ukázky (experimenty) ilustrující ty nejdůležitější kognitivní selhání (chyby v racionalitě)
- • Dunning Krueger effect
- • Anchoring
- 6. Kognitivní selhání 2 • Praktické příklady a ukázky (experimenty) ilustrující ty nejdůležitější kognitivní selhání (chyby v racionalitě)
- • Availability heuristics
- • Forer Effect (aka Barnum Effect).
- • Sunk cost fallacy
- • Ben Franklin efect
- 7. Motivované uvažování, předsudky, konspirační teorie
- • Ukázky motivovaného uvažování – konspirační teorie, důkaz proti je důkaz pro
- • Statistické příklady manipulace – příklad s kontextem studie (krém vs. politika) a schopnost matematiky
- • Praktické tipy jak s tím bojovat
- 8. Základní představení vědecké metody jakožto boje s iracionalitou
- • Umývání rukou
- • Vědecká metoda
- • Korelace vs kauzalita
- • A příklady selhání
- 9. Praktické tipy a triky na práci s informacemi v běžném životě (diskuse, nikoliv přednáška)
- • Ilustrace na COVID informacích
- • Tendenční a netendenční článek, zdroje, opatrnost, opravy
- 10. Jak neobelhávat sám sebe?
- • Steel man vs. straw man
- • Jaké argumenty by mě přiměly změnit názor
- 11. Jak na přesvědčování druhých?
- • Kladení otázek, klid,
- • Pyramid principle
- 12. Případně praktické cvičení na přesvědčování ve trojcích
- 13. Shrnutí semestru
- Literatura
- Bude představena na přednášce - jde převážně o populární zdroje
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou interaktivních přednášek, kde je očekáváno aktivní zapojení studentů formou příspěvků do diskuse, řešení drobných úloh a zapojení do společných her / aktivit.
- Metody hodnocení
- Zakončení předmětu je kolokvium. Za semestr lze získat 210 bodů, za tři různé kategorie aktivit
- aktivní zapojení na přednáškách, až 60 bodů - průběžné úkoly, až 60 bodů - prezentace tématu na hodině (cca 15 minut, až 30 bodů) - závěrečné kolokvium (společná diskuse o problému, týmové řešení úkolu), až 60 bodů Úspěšné hodnocení získá každý, kdo získá alespoň 120 bodů za celý semestr. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/CORE029