XS490 Didaktika environmentální výchovy

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 26. 5. každý sudý pátek 10:00–13:50 J2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 28 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student
- poznává současné metody v environmentálním vzdělávání (EV) a vyhodnocuje vhodnost jejich zařazení do výuky s ohledem na cíle výuky a cílovou skupinu
- porovnává vzdělávací metody, programy a přístupy, hodnotí je; promýšlí jejich účelné využití v praxi
- aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV

Student se
- setká s inspirativními pedagogy a odborníky z oblasti EV
- aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti z praxe i svého odborného vzdělání, věcně diskutuje a argumentuje
- seznámí s kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro environmentální vzdělávání
- zorientuje v RVP Gy v souvislosti s aktuálními tématy EV a podrobněji se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat věkové a vývojové charakteristiky žáka ve vztahu k EV
- znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV
- porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické přístupy využívané v EV
- orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV
- definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání
- se orientovat v přístupech k učení vybraných environmentálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.)
Osnova
  • 1) pojetí a směry EVVO; cíle a prostředky environmentální výchovy; role školního koordinátora EVVO; aspekty vývojové psychologie v EV;
  • 2) přístupy a zdroje ke vzdělávání o změně klimatu
  • 3) ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce, místně zakotvené učení, učení v reálném světe, didaktická hra (simulační a rolové hry pro starší žáky)
  • 4) RWCT a model E-U-R
  • 5) badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení v reálném prostředí
  • 6) komplexní a dlouhodobé metody a metodické přístup v EV (např. Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Actitve citizens, školní miniprojekty s konkrétními výstupy atd.)
Výukové metody
diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, práce s textem, individuální výstupy, zkušenostní učení
Metody hodnocení
Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
Informace učitele
Doporučená literatura:
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála – sieť environmentálne výchovných organizácií, 2015.
DANIŠ, Petr. Klima je příležitost: opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. Praha: Tereza, vzdělávácí centrum, z.ú., 2023.
DANIŠ, P., BŘEZOVSKÁ, R., ČINČERA, J. et al. Klima se mění – a co my?: proč a jak se učit o změně klimatu : doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj ČR. Praha: MŽP, 2021.
KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka a MUNIpress, 2014.
MÁCHAL, A., NOVÁČKOVÁ H., SOBOTOVÁ L.. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka, 2012.
MOLDAN, Bedřich. Civilizace na planetě Zemi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2024/XS490