C6110 Analytická chemie ŽP - anorganické polutanty

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Josef Komárek, DrSc. (přednášející)
Mgr. Jan Kuta, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Josef Komárek, DrSc.
Rozvrh
St 11:00–12:50 409-stara KAM1
Předpoklady
Znalosti z analytické chemie na úrovni základních přednášek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět typům vzorků životního prostředí a způsobu anorganické analýzy - zvolit vhodnou techniku vzorkování - charakterizovat parametry důležité pro úpravu vzorků vod, ovzduší, půd a biologických materiálů - porovnat možnosti metod pro stanovení anorganických polutantů v životním prostředí - navrhnout vhodný postup a metodu pro praktické aplikace
Osnova
  • 1. Typ vzorků, kalibrační standardy, terénní vzorky, pracovní standardy, referenční materiály, přesnost a správnost analýz.
  • 2. Voda - primární a sekundární znečištění, monitory. Vzorkování vod, odběry vzorků z řek a potoků, nádrží, jezer a rybníků, oceánů, z pramenů, vrtů a studní, dešťové vody, sněhu a ledu, odpadních vod, vzorkovnice, konzervace vzorků.
  • 3. Neutralizační kapacita, chemická spotřeba kyslíku, stanovení olova, kadmia, rtuti a dalších kovů, stanovení dusičnanů (ISE, iontová chromatografie, fotometrie, absorpce v UV oblasti, kapilární elektroforéza), fosforečnanů.
  • 4. Stanovení dusitanů, siřičitanů, síranů, fluoridů, chloridů, kyanidů. Stanovení rozpuštěného kyslíku, chloru, amoniakálního dusíku. Koncentrační techniky, extrakce, sorpce na aktivním uhlí, iontoměniči, elektrodialýza.
  • 5. Průtoková analýza, průtoková analýza se segmentovaným tokem (SCFA), FIA, disperze, dávkovací a transportní jednotky, uspořádání, měření pH, ISE, fotometrická měření, prekoncentrace na chelatačních sorbentech, extrakcí (segmentor, separátor fází), precipitační techniky, membránová separace, sekvenční injekční analýza (SIA).
  • 6. Ovzduší - složení vzduchu, emise, imise, odběr vzorků, vzorkovnice (s pevným objemem, plastikové vaky, stříkačky, sonda, impaktory, denuder, pasivní vzorkovače). Stanovení SO2.
  • 7. Stanovení SO3, sulfanu, NOx, NH3,CO a O3.
  • 8. Stanovení sloučenin fluoru (ISE, iontová chromatografie). Prachové částice, filtry a jejich zpracování, kovy v ovzduší.
  • 9. LIDAR, zařízení, laser, příjímací optika, detektory, uspořádání, aplikace.
  • 10. Půda - vzorkování, zpracování, úprava vzorků, odběr v terénu, kontaminanty v půdách, stanovení Hg, Cd, Pb, Cu.
  • 11. Biologické vzorky - odběr, vzorkovnice, úprava vzorků, homogenizace vzorků, sušení vzorků. Vysokoteplotní suché spalování (muflová pec), nízkoteplotní spalování (radiofrekvenční plazma).
  • 12. Vysokoteplotní rozklad na mokré cestě (minerálními kyselinami a H2O2, za normálního a vysokého tlaku). Autoklávy. Nízkoteplotní rozklad mokrou cestou (Fentonovo činidlo). Mikrovlnné rozkladné systémy, rozklad UV zářením.
Literatura
  • REEVE, R. N. Environmental Analysis. J. D. Barnes, Ed. Chichester: J. Wiley & Sons, 1994, 263 s. Analytical Chemistry by Open Learning (Series). ISBN 0-471-93833-5. info
  • POPL, Milan a Jan FÄHNRICH. Analytická chemie životního prostředí. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1992, 238 s. ISBN 80-7080-165-4. info
  • FIFIELD, F. W. a P. J. HAINES. Environmental Analytical Chemistry. (Eds.). London: Blackie Academic & Professional, 1995. ISBN 0-7514-0052-1. info
Výukové metody
Výuka je realizována formou přednášek s prezentací v Powerpointu. Důraz je kladen na porozumění technice vzorkování, úpravě vzorků vod, ovzduší, půd a biologických materiálů, metodám stanovení anorganických polutantů a využití v praktické analýze.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedeno formou ústní zkoušky. Ta spočívá ve čtyřech otázkách, které vyžadují popis a vysvětlení dotazovaného problému.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.