ZD347 České pohraničí a přeshraniční spolupráce v kontextu evropské integrace

Přírodovědecká fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
PROGRAM(D-GR4)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na pohraniční oblasti lze nahlížet jako specifický územní typ, v němž se prolínají vnitřní (směrem do centra/vnitrozemí) a vnější (ven, přes hranice) dimenze regionálního rozvoje. Na zdejší vývoj přitom měly zásadní vliv relativně nedávné historické mezníky, spojené s událostmi let 1989, 2004 a 2011. Právě zde totiž nabývá evropská integrace zcela konkrétní podoby na úrovni regionální, lokální až individuální; víceméně se totiž dotýká každého jedince, instituce, podniku apod. Cílem kurzu je proto prezentovat, diskutovat a analyzovat příp. predikovat změny, ke kterým v českém pohraničí dochází. Jednou z cest k posílení tohoto území se jeví přeshraniční spolupráci, ať již spontánní či institucionalizovaná – např. prostřednictvím euroregionů či příslušných operačních programů.
Osnova
  • 1. Základní pojmy: obsahové a územní vymezení. Hranice a pohraničí (příhraničí), hraniční efekt, funkce, vymezení, geografická poloha, endogenní potenciál, vnitrozemí vs. pohraničí. 2. Územní diferenciace a řešení pohraničí v Česku. Situační analýza, územní plánování a regionální politika, euroregiony, Phare CBC – Interreg – Cíl 3 – Evropská územní spolupráce, aktéři přeshraniční spolupráce. 3. Postavení pohraničí v integračních procesech EU. Vnitřní/vnější hranice, integrace, identita vs. integrace, regionalismus, evropský územní rozvoj, středoevropský prostor.
Literatura
    povinná literatura
  • Jeřábek, Milan, Dokoupil, Jaroslav, Havlíček, Tomáš a kol. : České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování?. - 1. vyd. - Praha : Academia, 2004. - 296 s.
  • Wastl-Walter, D.: The Ashgate Research Companion to Border Studies, Ashgate, Farnham, ISBN 978-0-7546-7406-1, 2011, 728 pp.
    doporučená literatura
  • Scherhag, Daniela : Europäische Grenzraumforschung. E-Paper der ARL, Nr. 2, Hannover : Akademie für Raumforschung und Landesplanung, ISBN 978-3-88838-719-7, ISSN 1865-584X, 2008
  • Hirschhausen, von Beatrice, Grandits, Hannes, Kraft, Claudia, Müller, Dietmar, Serrier, Thomas : Phantomgrenzen – Räume und Akteure in der Zeit neu denken / Band 1: Phantomgrenzen im östlichen Europa. Göttingen : Wallstein Verlag, ISBN 978-3-8353-1658-4,
Výukové metody
Kurz tvoří přednášky zahrnující deskripci aktuální situace českého pohraničí se zaměřením na usměrňování přeshraničního regionálního rozvoje, mj. za podpory prostředků EU. Studenti zpracovávají vybrané území či téma, a to na základě samostatného studia relevantní literatury a s využitím odpovídajících pramenů.
Metody hodnocení
Úspěšné ukončení kurzu je podmíněno prezentací / obhajobou seminární práce, jakož i odpovídajích teoretických poznatků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012 - akreditace, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2020.