Z6000PP Písemná zkouška z Pedagogicko-psychologického základu - bc. studium

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
doc. Mgr. Kamil Láska, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Výstupy z učení
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Osnova
  • Zkouška se skládá z těchto částí
  • 1. Školní pedagogika a obecná didaktika
  • 2. Základy psychologie
  • 1. Školní pedagogika a obecná didaktika
  • (a) Okruhy otázek ze školní pedagogiky:
  • 1. Pedagogika jako věda.
  • 2. Základní charakteristika myšlení a díla J. A. Komenského.
  • 3. Stručný přehled dějin pedagogiky novověku.
  • 4. Pedagogické směry 20. století.
  • 5. Vzdělávací soustava v ČR.
  • 6. Školské zákony a jejich význam.
  • 7. Kurikulum a kurikulární dokumenty.
  • 8. Žák jako subjekt vzdělávání a výchovy.
  • 9. Dědičnost, prostředí, výchova.
  • 10. Klima školní třídy.
  • 11. Řízení školní třídy.
  • 12. Učitelská profese.
  • 13. Poslání a kompetence asistenta učitele.
  • (b) Okruhy otázek z obecné didaktiky:
  • 1. Didaktika - její cíle, předmět a pojetí.
  • 2. Struktura učiva.
  • 3. Didaktická kategorie Cíle výuky.
  • 4. Didaktická kategorie Formy výuky.
  • 5. Didaktická kategorie Metody: vyučovací metody a jejich dělení.
  • 6. Metody názorně demonstrační.
  • 7. Metody praktické.
  • 8. Vyučovací hodina jako základní výuková jednotka.
  • 9. Hodnocení, zkoušení a klasifikace žáků..
  • 10. Žák a jeho školní úspěšnost. Sebehodnocení žáků.
  • 11. Systém materiálních didaktických prostředků.
  • 12. Školní učebnice.
  • 13. Příprava učitele na vyučování (projekční činnost učitele).
  • 14. Kooperativní, individualistické a soutěživé učení a vyučování.
  • Literatura:
  • Bertrand, Y. (1998): Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Čapek, R. (2015): Moderní didaktika, Praha: Portál.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kasperová, D., Kasper, T. (2008): Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
  • Maňák, J., Švec, V. (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
  • Petty, G.(1996): Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2009): Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2001): Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • Průcha. J. (Ed.). (2008): Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz)
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz).
  • Vališová, A., Kasíková, H. (2010): Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • 2. Základy psychologie
  • 1. Psychologie jako věda.
  • 2. Pojem psychika..
  • 3. Charakteristika základních psychologických směrů.
  • 4. Poznávací procesy – jejich charakteristika.
  • 5. Emoce – druhy, třídění, vznik.
  • 6. Pojem osobnost, utváření osobnosti..
  • 7. Temperamentové a charakterové vlastnosti člověka.
  • 8. Motivace člověka, druhy motivů. Druhy potřeb..
  • 9. Schopnosti a dovednosti člověka..
  • 10. Psychologie Jáství.
  • 11. Vývojová psychologie.
  • 12. Periodizace psychického vývoje.
  • 13. Vybrané vývojové teorie.
  • 14. Učení.
  • 15. Proces socializace..
  • 16. Sociální skupiny.
  • Literatura:
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001): Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Nakonečný, M. (2003): Úvod do psychologie. Praha: Academia.
  • Plháková, A. (2007): Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Říčan, P. (2013): Psychologie. Praha: Portál.
  • Říčan, P. (2014): Cesta životem. Vývojová psychologie. Praha: Portál.
  • Smékal, V. (2007): Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal.
  • Vágnerová, M. (2004): Základy psychologie. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Literatura
  • Studijní literatura uvedena u jednotlivých dílčích předmětů SZZ přímo v osnově
Výukové metody
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Metody hodnocení
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Písemná a ústní (obhajoba práce) státní zkouška, skládá se před komisí
Předmět je vyučován každý semestr.
Přihlásit se lze až po splnění všech podmínek stanovených v Pravidlech.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Z6000PP