ZX555 Copernicus – evropský program pro sledování a pozorování Země - online

Přírodovědecká fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Kateřina Tajovská, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Kateřina Tajovská, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Tajovská, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
KREDITY_MIN(20) && ((! ZX555A Copernicus-online ) || (! Z8114 Digitální zprac. materiálů DPZ )|| !OBOR(GKGI) || !PROGRAM(B-GEK) || !OBOR(KART) || !OBOR(GIRR) || !OBOR(GITU)|| !OBOR(APGI))
Základní počítačové znalosti
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 34 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s evropským vesmírným programem Copernicus. Studenti se seznámí se základními principy dálkového průzkumu Země. Získají znalosti o složení tohoto vesmírného systému, zdrojích volně dostupných satelitních dat, naučí se jednoduchou klasifikaci satelitních snímků a seznámí se s možnostmi využití tohoto programu v celé řadě různých lidských činností.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- porozumět základním principům dálkového průzkumu Země;
- popsat základní složky evropského vesmírného programu Copernicus;
- orientovat se v otázce získávání volně dostupných satelitních dat;
- interpretovat satelitní snímky;
- vytvářet jednoduché tematické mapy a vrstvy metodou řízené klasifikace
- vyhodnotit aplikační možnosti a potenciál zdrojů programu Copernicus;
- popsat další systémy pozorování Země a vysvětlit jejich využití pro monitorování životního prostředí, krizový managment, průmysl atd.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit studenty se stručnou historií a základními principy dálkového průzkumu Země. Hlavním tématem kurzu je program Copernicus, jeho teoretické základy (krátká historie, struktura, kosmický systém se satelity a jejich využití). V nejdůležitější praktické části se kurz zaměřuje na získávání dat a zpracování satelitů Sentinel - nabízí návody ve formě videa. V souvislosti se zpracováním dat ze satelitů Sentinel je nutné nainstalovat volně dostupný software QGIS, který si můžete stáhnout zde. Studenti se také naučí jeho základní ovládání a některé nástroje. Struktura:
  • Základní principy dálkového průzkumu Země
  • Program Copernicus - historie, vesmírná složka, složka in situ, služby, satelity Sentinel
  • Krátký tutoriál QGIS
  • Sentinel - sběr dat - Copernicus Open Acces Hub, poloautomatický klasifikační plugin SCP v QGIS, software SNAP (LeoWorks)
  • Klasifikace obrazu - předzpracování, řízená klasifikace, mapová kompozice
  • Datové sklady programu Copernicus
  • Další možnosti využití v různých oblastech činnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • Computer processing of remotely sensed imagesan introduction. Edited by Paul M. Mather. 4th ed. Chichester, West Sussex, England: John Wiley & Sons, 2011, xx, 434 p. ISBN 9780470742396. info
  • CAMPBELL, James B. a Randolph H. WYNNE. Introduction to remote sensing. Fifth edition. London: Guilford Press, 2011, xxxi, 667. ISBN 9781609181765. info
  • LILLESAND, Thomas M., Ralph W. KIEFER a Jonathan W. CHIPMAN. Remote sensing and image interpretation. 6th ed. New York: John Wiley & Sons, 2008, xii, 756. ISBN 9780470052457. info
    neurčeno
  • https://www.copernicus.eu/en
  • http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth
Výukové metody
Samostudium e-learningových materiálů, seminární práce, praktická cvičení v softwaru QGIS, SNAP, diskusní forum
Metody hodnocení
Hodnocení seminární práce, dokončení online testů na konci každé kapitoly, pro úspěšné absolvování je potřeba 65% správných odpovědí; tvorba tematické mapy na základě satelitních snímků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: online.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.