XS902 Digitální kompetence a nástroje 2

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Dominik Alvaro Rada (cvičící)
Mgr. Vojtěch Velísek (cvičící)
Mgr. Jiří Ledvinka (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústřední knihovna – Jiná pracoviště – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústřední knihovna – Jiná pracoviště – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Nejsou žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Tento předmět je zaměřen na poskytnutí komplexního přehledu o multimédiích a jejich aplikacích. Zahrnuje základní pochopení grafických technologií, včetně vektorové a rastrové grafiky, právní otázky spojené s licencováním multimédií, různé nástroje pro vytváření a úpravu zvuku a videa, dovednosti potřebné pro efektivní použití 3D tisku, tvorba webu v redakčním systému Umbraco a základy virtuální reality. Dále se studenti seznámí s typografií a tvorbou dokumentů v LaTeXu. Cílem je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými pro efektivní využití multimédií ve své budoucí kariéře a dalším studiu.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni rozumět významu a využití multimédií nejenom ve školním prostředí, pracovat s grafickými programy a vytvářet jak vektorovou, tak rastrovou grafiku. Budou také schopni vytvářet a upravovat dokumenty v LaTeXu, vytvářet web v redakčním systému Umbraco a rozumět základním principům virtuální reality (VR). Studenti se naučí nahrávat a upravovat zvukové stopy, vytvářet a upravovat videa. Dále se naučí vytvářet jednoduché 3D modely pro tisk a porozumět základním licenčním podmínkám u multimediálního obsahu. Tato sada dovedností jim umožní efektivně využívat multimédia ve své budoucí kariéře a dalším studiu.
Osnova
  • Seznámení s předmětem a významem digitálních kompetencí a dovedností ve dnešním světě.
  • Základní principy grafiky, barevných modelů, rozdíly mezi vektorovou a rastrovou grafikou a jejich vytvoření a úprava.
  • Základy typografie a sazby textu, včetně tvorby dokumentů v LaTeXu.
  • Seznámení s redakčním systémem Umbraco a základy tvorby webových stránek v tomto systému.
  • Základní principy virtuální reality (VR) a její využití.
  • Základy práce se zvukem, včetně nahrávání a úprav audio stop.
  • Základy tvorby a úprav videí, včetně pochopení formátů a kodeků.
  • Seznámení s technologií 3D tisku a základy tvorby 3D modelů.
  • Základy licenčních podmínek pro používání multimédií a správné použití licencovaného obsahu.
Literatura
  • https://www.sci.muni.cz/xs902
Výukové metody
Výuka tohoto předmětu je organizována tak, že se koná každý týden a trvá dvě hodiny. Tyto týdenní sezení se odehrávají v multimediální učebně, což je prostor vybavený nejnovějšími technologiemi, které podporují interaktivní a efektivní učení. Tento formát výuky umožňuje studentům se pravidelně setkávat, diskutovat a spolupracovat na různých projektech a úkolech, zatímco se seznámí s různými digitálními nástroji a technologiemi. Každé týdenní sezení je navrženo tak, aby poskytovalo studentům dostatek času na pochopení a praxi s novými koncepty a dovednostmi. Případné konzultace mohou probíhat prezenčně po domluvě v časech prezenční výuky, nebo v případě nutnosti i online přes MS Teams. Pokud vám nevyhovuje čas prezenční skupiny, lze se domluvit individuálně a předmět absolvovat jiným způsobem. V případě dotazů se obraťte e-mailem na vyučující předmětu.
Metody hodnocení
V rámci tohoto předmětu jsou studenti povinni odevzdat závěrečné úkoly. Tyto úkoly jsou navrženy tak, aby studenti mohli začít pracovat na závěrečných úkolech již v průběhu seminářů.
Informace učitele
Materiály k výuce naleznete po zápisu předmětu na webu https://www.sci.muni.cz/xs902. Tento předmět vychází z rodělení původního předmětu Multimedia ve výuce I (C7660).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.