M9502 Didaktika matematiky 2

Přírodovědecká fakulta
podzim 2002
Rozsah
2/2/0. 3 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. (přednášející)
RNDr. Jiří Herman, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Pavel Šišma, Dr. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
M9502/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Šišma
M9502/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Šišma
M9502/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Šišma
M9502/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Herman
Předpoklady
M5520 Matematická analýza 4 && M6520 Algebra IV && M4522 Geometrie II && M8501 Didaktika matematiky I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz přednášek věnovaný systematickému výkladu teorie vyučování matematiky na středních školách. V jeho první části budou posouzeny některé obecné otázky, jako je význam matematického vzdělávání, specifické rysy výuky matematiky a její metodické zvláštnosti. V další části kurzu budou z didaktického pohledu posouzena jednotlivá témata středoškolské matematiky v rozsahu platných osnov tříd gymnázií se všeobecným zaměřením. Teoretický výklad logické struktury pojmů a poznatků bude doplňován četnými ukázkami řešení vzorových úloh. Pozornost bude též věnována doplňkovým formám práce učitele s talentovanými žáky.
Osnova
  • Systematický úvod do didaktiky matematiky. Význam matematického vzdělávání. Specifické rysy výuky matematiky. Problémy matematické výuky na jednotlivých typech škol z hlediska různých cílů podle zaměření školy a z hlediska různé intelektuální úrovně studentů. Kontrola a hodnocení znalostí studentů. Metody řešení matematických úloh. Didaktická příprava studentů na výklad následujících matematických témat na střední škole: Základní množinové pojmy, Úvod do matematické logiky, Důkazy, Úplná matematická indukce, Základy teorie čísel, Číselné obory, Komplexní čísla, Rovnice a nerovnice, Funkce a jejich grafy, Planimetrie a Stereometrie, Vektorová algebra, Analytická geometrie lineárních a kvadratických útvarů, Posloupnosti a řady, Základy teorie pravděpodobnosti a statistiky a jejich aplikace, Kombinatorika a teorie grafů, Základy diferenciálního a integrálního počtu.
Literatura
  • Cyklus učebnic: Matematika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 1990-1995.
  • Hejný Milan a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1989, 554 s.
Informace učitele
Požadävky ke zkoušce: zápočet na základě vystoupení ve cvičení s příspěvkem zadaným cvičícím podle tématického seznamu otázek.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.