ZD312 Obchod: současné trendy, geografické aspekty

Přírodovědecká fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Szczyrba, Ph.D. (přednášející), doc. RNDr. Václav Toušek, CSc. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: pro studenty doktorského studijní programu
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá současnými trendy v maloobchodě ve světovém a regionálním měřítku, a to jak z pohledu ekonomicko-geografických aspektů, tak i v širším multidisciplinárním okruhu řešených otázek (sociologie, urbanismus, logistika ad.). Ke stěžejním řešeným otázkám v rámci přednášek patří zejména problematika geografických interakcí internacionalizace a globalizace maloobchodu. Formou časoprostorové analýzy budou studenti seznámeni s hlavními principy prostorového uspořádání maloobchodní sítě včetně moderních urbánních aplikací. Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět současným relevantním trendům ve vývoji maloobchodu na různých stupních jeho prostorového hierarchického uspořádání, - využít získané informace pro decizní sféru na úseku veřejné správy.
Osnova
  • 1. Historicko-geografické aspekty vývoje maloobchodu (retailingu).
  • 2. Současná terminologie, evropský versus americký systém.
  • 3. Základní charakteristiky současného retailingu.
  • 4. Koncentrace a integrace maloobchodu.
  • 5. Internacionalizace maloobchodu, case study vybraných globálních hráčů.
  • 6. Územní development a regulace maloobchodních aktivit, legislativní rámec .
  • 7. Závěr, shrnutí poznatků.
Literatura
  • SZCZYRBA, Zdeněk. Maloobchod v ČR po roce 1989 : vývoj a trendy se zaměřením na geografickou organizaci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 126 s. ISBN 8024412748. info
  • SZCZYRBA, Zdeněk. Geografie obchodu : se zaměřením na současné trendy v maloobchodě. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 90 s. ISBN 8024414538. info
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018.