PřF:Bi4340 Biologie člověka - Informace o předmětu
Bi4340 Biologie člověka
Přírodovědecká fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 18. 9. až Pá 15. 12. Pá 8:00–9:50 B11/306
- Předpoklady
- Přednáška je určena především studentům ucitelské biologie a odborné biologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 34 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět Biologie člověka by měl posluchače seznámit s komplexním pohledem na lidský rod, počínaje jeho evolucí přes jeho anatomii, variabilitu lidské populace až po růst a vývoj jedince.
- Výstupy z učení
- Hlavním cílem kurzu je studenty seznámit s problematikou biologie člověka do té míry, aby měli znalosti pro výuku tohoto předmětu na středních školách. Studenti by se měli po absolutoriu kurzu orientovat v evoluci člověka, anatomii člověka a variabilitě lidské populace.
- Osnova
- 1. Co je antropologie Antropologie. Charakteristika. Náplň. Rozdělení. Využití. Problémy
- 2. Evoluce člověka I Charakteristika podčeledi homininae. Charakteristika významnějších nálezů. Paleoekologické podmínky. Charakteristické anatomické a morfologické znaky australopitéků a ardipitéka. Jednotlivé druhy (A. afarensis, africanus, robustus, boisei, aethiopicus, Ardipithecus ramidus). Materiální kultura a teorie. Výživa hominidů. Původ hominidů. Byli předkové rodu Homo?
- 3. Evoluce člověka II Rod Homo a jeho příslušníci. Homo habilis, Homo ergaster, Homo erectus, Homo heidelbergensis, Homo sapiens neandethalensis, Homo sapiens sapiens. Významné nálezy, materiální kultura a způsob života. Osídlení Ameriky a Austrálie.
- 4. Lidské tělo a jeho organizace Tkáně. Orgánové systémy. Homeostáze.
- 5. Trávení a výživa Trávicí systém. Výživa.
- 6. Oběh tělních tekutin Vnitřní a zevní prostředí. Kardiovaskulární systém. Lymfatický systém. Fyziologické projevy. Poruchy oběhového systému.
- 7. Dýchání Dýchací cesty. Mechanismus dýchání. Vnitřní a vnější dýchání. Dýchání a zdraví.
- 8. Vylučování Vylučované látky. Orgány podílející se na exkreci. Močopohlavní systém.
- 9. Nervový systém Neurony a přenos vzruchu. Periferní nervový systém. CNS. Léková a drogová závislost.
- 10. Soustava kosterní a svalová Kostní tkáň. Lebka a poskraniální skelet. Spojení kostí. Svalstvo. Stavba a funkce. Komplexy svalů.
- 11. Smysly Receptory. Kůže. Svaly a klouby. Speciální čidla. Zrak. Sluch.
- 12. Rozmnožování Muž a žena. Pohlavní dimorfismus. Monogamie, polyandrie. Rodina jako sociální instituce.
- 13. Individuální vývoj Růst a vývoj lidského organismu. Prenatální vývoj (změny v embryonálním a fetálím období). Postnatální vývoj (změny v růstu a vývoji dítěte i změny v oblasti psychické). Období plné výkonnosti.
- 14. Variabilita a adaptabilita Příčiny variability a její projevy. Adaptace individuální (fyziologická) a evoluční (genetická). Modely a příklady.
- 15. Současné lidstvo a jeho budoucnost Populační růst. Dětská úmrtnost. Hlavní příčiny smrti. Epidemické choroby a přírodní výběr. Měnící se prostředí a přírodní výběr. Pokračující evoluce: důkazy z prehistorie.
- Literatura
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- MADER, Sylvia S. Biology [Mader, 1998]. 6th ed. Boston: McGraw-Hill, 1998, xxii, 944. ISBN 0-697-34080-5. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
- BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 263 s. ISBN 8004237959. info
- KLEMENTA, Josef. Somatologie a antropologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 502 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Výuka se koná formou přednášek.
Zkouška probíhá formou písemného testu a ústního pohovoru. Písemná zkouška se skládá z testu v němž se nacházejí otázky na něž student odpovídá sám nebo vybírá z předložených odpovědí. Student musí zodpovědět minimálně 50% otázek správně. To mu umožní postoupit k ústní zkoušce, kde odpovídá na položené otázky. Výsledná známka je generována z výsledků obou částí zkoušky.
Pokud student neuspěje u písemné části zkoušky, musí ji opakovat znovu. Pokud neuspěje u ústní části opakuje pouze ústní část. - Informace učitele
- Zkouška se skládá ze dvou částí: z písemného testu a ústního pohovoru. Celková známka se skládá z výsledku testu a úspěšnosti u ústní zkoušky. Hodnocení písemné části zkoušky je studentům dostupné v poznámkovém bloku předmětu v IS.
The examination is conducted from two parts: written test and oral examination. The final evaluation consists from results of both parts of examination. Results of written test is sent to students by IS application note pad.
Tento předmět je primárně určen studentům učitelských kombinací. Pro studenty ostatních oborů je určen předmět Bi5120 Antropologie přednášený v jarním semestru. Předmět není určen pro studenty Lékařské fakulty! - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je primárně určen studentům učitelské biologie, pro studenty ostatních oborů je určen předmět Bi5120 Antropologie přednášený v jarním semestru! Předmět není určen pro studenty lékařské fakulty!.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2017/Bi4340